Softwarekvalitet
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder og beskæftiger sig med centrale metoder og teknikker til opnåelse af softwarekvalitet både i forbindelse med nyudvikling og vedligeholdelse, herunder begreber og teknikker til design og konstruktion af testbare systemer. Endvidere design og gennemførelse af systematisk test på større systemer, herunder etablering af automatiseret test.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
• væsentlige teststrategier og -modeller samt deres rolle i systemudviklingen
• sikring af softwarekvalitet som en integreret del af et udviklingsprojekt
• forskellige testtyper og deres anvendelseDen studerende kan:
Kompetencer
• designe testbare systemer
• sikre sporbarhed mellem systemkrav og softwaretest på alle niveauer
• anvende forskellige testformer
• anvende forskellige kriterier og metrikker for softwaretest
• anvende teknikker og værktøjer til automatisering af testDen studerende kan:
• deltage i udvikling og tilpasning af metoder og teknikker til sikring af softwarekvalitet
• indgå i samarbejde om softwarekvalitet
• identificer egne læringsbehov ift. softwarekvalitet - Undervisningsform
Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravDer skal afleveres en max 1 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen.
Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen.
Nærmere indhold vil blive præsenteret af underviseren.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Regler om hjælpemidler til eksamenComputer må medbringesHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter på baggrund af en helhedsbedømmelse af det samlede skriftlige produkt og den mundtlige eksamination. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget Softwarekvalitet modtager du 69 timers undervisning, hvilket svarer til 92 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, projektpræsentation, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.