Københavns Erhvervsakademi

en

Databaser for udviklere

2024/2025
Engelsk titel
Databases for Developers
Uddannelse
Software udvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Fagkode
9942152 / 4136-10342 / 4136-10329 / 4136-10330 / 4136-10304 / 4136-10305
Fag- /modulansvarlig
Tomas Pesek
Arturo Mora Rioja
  • Formål og læringsmål

    Formålet med fagelementet er at kvalificere den studerende til at kunne vælge og anvende forskellige databasetyper hensigtsmæssigt i forhold til forskellige anvendelsesdomæner. Den studerende skal endvidere være i stand til at analysere og udvikle op mod store databaser, herunder redesign og driftsoptimering.

    Viden

    Den studerende har viden om:
    •forskellige databasetyper og de bagvedliggende modeller
    •et konkret databasesystems lagerorganisering og forespørgselsafvikling
    •et konkret databasesystems optimeringsmuligheder – herunder fordele og ulemper.
    •databasespecifikke sikkerhedsproblemer og deres løsninger
    •begreber og problemstillinger vedrørende datawarehousing, herunder big data
    •de særlige problemstillinger, som mange samtidige transaktioner rejser, herunder også i forbindelse med distribuerede databaser
    •relationel algebra (herunder deres sammenhæng til eksekveringsplaner).

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    •transformere logiske datamodeller til fysiske i forskellige databasetyper
    •gennemføre optimeringen af databaser
    •anvende dele af administrationsværktøjet til hjælp til optimering og tuning af eksisterende databaser, herunder kunne inddrage et konkret DBMS’s eksekveringsplaner
    •anvende et konkret databasesystems værktøjer til håndtering af samtidige transaktioner
    •anvende de faciliteter og programmeringsmuligheder, der stilles til rådighed af et moderne DBMS
    •anvende et objektrelationelt mapningsværktøj.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    •analysere anvendelsesdomænet med henblik på valg af databasetype
    •under systemudviklingen fordele ansvar for opgaver mellem applikation og DBMS, således at opgaverne løses på bedst mulige måde.

  • Undervisningsform
    Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Windows PC, Mac eller Linux
    - min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
    - 200 GB ledig disk
    - CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
    - 15,6” skærm eller større anbefales

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    I løbet af Databasemodulet får den studerende to obligatoriske opgaver og en eksamensrapport.

    For at deltage i eksamen skal den studerende skrive en rapport, der reflekterer over forskellige emner relateret til kurset og aflevere den i Wiseflow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Eksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.
    Formkrav
    Antal stud Antal sider
    2 Max 25
    3 Max 30
    4 Max 35
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Præsentation - max 10 min.
    Examinering - max. 15 min.
    Vurdering - 5 min.
    I alt - 30 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Computer
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
  • Yderligere information
    Nogle klasser kan være online.
90
timers undervisning
184
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Databaser for udviklere modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.