Databaser for udviklere
2024/2025- Formål og læringsmål
Formålet med fagelementet er at kvalificere den studerende til at kunne vælge og anvende forskellige databasetyper hensigtsmæssigt i forhold til forskellige anvendelsesdomæner. Den studerende skal endvidere være i stand til at analysere og udvikle op mod store databaser, herunder redesign og driftsoptimering.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
•forskellige databasetyper og de bagvedliggende modeller
•et konkret databasesystems lagerorganisering og forespørgselsafvikling
•et konkret databasesystems optimeringsmuligheder – herunder fordele og ulemper.
•databasespecifikke sikkerhedsproblemer og deres løsninger
•begreber og problemstillinger vedrørende datawarehousing, herunder big data
•de særlige problemstillinger, som mange samtidige transaktioner rejser, herunder også i forbindelse med distribuerede databaser
•relationel algebra (herunder deres sammenhæng til eksekveringsplaner).Den studerende kan:
Kompetencer
•transformere logiske datamodeller til fysiske i forskellige databasetyper
•gennemføre optimeringen af databaser
•anvende dele af administrationsværktøjet til hjælp til optimering og tuning af eksisterende databaser, herunder kunne inddrage et konkret DBMS’s eksekveringsplaner
•anvende et konkret databasesystems værktøjer til håndtering af samtidige transaktioner
•anvende de faciliteter og programmeringsmuligheder, der stilles til rådighed af et moderne DBMS
•anvende et objektrelationelt mapningsværktøj.Den studerende kan:
•analysere anvendelsesdomænet med henblik på valg af databasetype
•under systemudviklingen fordele ansvar for opgaver mellem applikation og DBMS, således at opgaverne løses på bedst mulige måde. - Undervisningsform
Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenI løbet af Databasemodulet får den studerende to obligatoriske opgaver og en eksamensrapport.
For at deltage i eksamen skal den studerende skrive en rapport, der reflekterer over forskellige emner relateret til kurset og aflevere den i Wiseflow.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravAntal stud Antal sider
2 Max 25
3 Max 30
4 Max 35Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Hjælpemidler der må medbringesComputerHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget Databaser for udviklere modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.