Systemintegration
2022/2023- Formål og læringsmål
Indhold: Fagelementet skal medvirke til, at den studerende udvikler kompetencer til at kunne arbejde med teknisk integration af systemer. Den studerende skal efter modulet kunne integrere eksisterende systemer, integrere eksisterende systemer i forbindelse med udvikling af nye systemer, samt kunne udvikle nye systemer som understøtter fremtidig integration.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
•de forretningsmæssige overvejelser omkring systemintegration
•standarder og standardiseringsorganisationer
•lagring, transformation og integration af dataressourcer
•servicebegrebet og kan forstå dets sammenhæng med serviceorienteret arkitektur
•teknologier som kan bruges til at implementere en serviceorienteret arkitektur.
•værktøjer til integration.Den studerende kan:
Kompetencer
•anvende et objektorienteret system i en serviceorienteret arkitektur
•designe et system, så det er let at integrere med andre systemer, og så det anvender eksisterende services
•transformere eller udvide et system således at det kan fungere i en serviceorienteret arkitektur
•anvende mønstre der understøtter systemintegration
•integrere generiske og andre systemer
•vælge mellem forskellige metoder til integration
•omsætte elementer i en forretningsstrategi til konkrete krav til integration af systemer.Den studerende kan:
•vælge mellem forskellige teknikker til integration
•tilegne sig viden om udviklingen i standarder for integration
•tilpasse en IT-arkitektur, så der tages højde for fremtidig integration af systemer. - Undervisningsform
Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Systemintegration modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.