Udvikling af store systemer
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder og beskæftiger sig med udvikling af store IT-systemer, hvor skalerbarhed er en central og vigtig egenskab. Der er fokus på, hvordan centrale systemudviklingsmetoder håndterer problemstillinger knyttet til skalerbarhed og udvikling af store, distribuerede systemer, herunder design, implementering og vedligeholdelse. Der arbejdes med begreber, teknikker og teknologier til løbende kvalitetssikring og levering af software-baserede systemer.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
• problemstillinger knyttet til udvikling af distribuerede og store IT-systemer, og hvordan disciplinerede og agile udviklingsmetoder foreskriver hvordan disse problemstillinger håndteres
• fordele, ulemper og omkostninger ved at anvende et system til løbende kvalitetssikring og levering af IT-systemer
• kriterier for design af grænseflader til delsystemer
• konfigurations- og fejlrapporteringssystemer dedikeret til udvikling af store, distribuerede systemerDen studerende kan:
Kompetencer
• anvende principper for opdeling af et system i delsystemer, herunder designe og specificere krav til delsystemer
• anvende virtualisering i softwareudvikling
• anvende versionsstyringsprincipper til udvikling af store distribuerede systemer
• anvende et system til løbende kvalitetssikring og levering
• anvende arkitekturmønstre dedikeret til udvikling af store distribuerede systemerDen studerende kan:
• samarbejde i store udviklingsorganisationer
• indgå i globalt distribueret udvikling
• tilpasse udviklingsmetoder og –processer til udvikling af store distribuerede systemer - Undervisningsform
Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravAntal stud Antal sider
2 Max 25
3 Max 30
4 Max 35Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Regler om hjælpemidler til eksamenComputer må medbringesHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter på baggrund af en helhedsbedømmelse af det samlede skriftlige produkt og den mundtlige eksamination. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget Udvikling af store systemer modtager du 69 timers undervisning, hvilket svarer til 92 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.