Applied Artificial Intelligence
2024/2025- Formål og læringsmål
Formålet med dette valgfag er at give den studerende praktiske kundskaber i kunstig
Viden
intelligens, maskinlæring og data science til at løse en række problemstillinger der ikke
kan løses med traditionel softwareudvikling.Den studerende vil opnå viden om nogle af de vigtigste problemområder i kunstig intelligens:
Færdigheder
• deep learning
• supervised learning: classification, regression
• unsupervised learning: cluster analysis, anomaly detection, prototype/archetype analysis
• reinforcement learning: Q-learning og Deep Q-Learning
• anvendelse af passende performance metrics
Den studenrende kan forstå og reflektere på spørgsmål som:
• hvad er kunstig intelligens
• hvilke problemer kan løses med kunstig intelligens, og hvilke modeller bør anvendes i den enkelte situationDen studerende vil udvikle færdigheder til at:
Kompetencer
• løse praktiske problemstillinger ved anvendelse af modeller fra kunstig intelligens og maskinlæring
• identificere og implementere de mest anvendelige modeller
• klargøre data til anvendelse i maskinlærningsmodeller
• optimere modeller og løse problemer som overfitting og underfitting
• anvende performance metrics til analyse af modeller
• kommunikere resultater efter videnskabelige standarderDen studerende vil lære at:
• udarbejde løsninger baseret på kunstig intelligens der løser problemer der ikke kan løses med traditionel softwareudvikling
• anvende den videnskabelige metode til systematisk at finde løsninger
• formulering af forskningsspørgsmål, hypoteser og nul-hypoteser
• finde og anvende videnskabelige artikler til læring og underbyggelse af egne resultater - Undervisningsform
Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal således anvende viden fra klasseundervisningen i projektarbejde, og på egen hånd tilegne sig yderligere viden og erfaring. De studerende er aldrig overladt til sig selv, da underviseren indtræder i en vejlederrolle i projektarbejdet.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenObligatoriske opgaver 1 og 2 bestod.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigt10 min. individuel præsentation af projekt, 15 min. eksamination af projekt og kursusmaterialet.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravDer skal afleveres en max 5 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen.
Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen.
Nærmere indhold vil blive præsenteret af underviseren.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Hjælpemidler der må medbringesComputerHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Valgfaget kan ikke køres i nogle semester (f.eks., hvis ikke nok studerende vælger det).
Nogle klasser kan være online.
På faget Applied Artificial Intelligence modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, projektarbejde, peer-review, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, informationssøgning, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.