Studieretning Design - nationale fagelementer (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Studieretningen Design indeholder de to nationale fagelementer Design og Teknologi.
Viden
Design:
Fagelementet griber fat i analytiske og eksperimenterende designprocesser med henblik på at udvikle identitetsskabende, konkurrencedygtige, innovative og bæredygtige designløsninger målrettet en modtager med fokus på begrundet materialevalg og industrielle forarbejdningsmetoder.
Teknologi:
Fagelementet indeholder prototyping og visualisering af innovative designløsninger målrettet en bruger med en argumenteret anvendelse af teknologi, materialevalg og industrielle løsninger.Design:
Færdigheder
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om bæredygtige materialer og forarbejdningsmetoder.
Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.
Teknologi:
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion i et bæredygtigt perspektiv.
Skal kunne forstå og reflektere over værdikæden og brugerens behov.Design:
Kompetencer
Den studerende:
Skal kunne anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.
Skal kunne vurdere, vælge og begrunde anvendelsen af materialer og industrielle forarbejdningsmetoder i et bæredygtigt perspektiv
Skal kunne formidle identitetsskabende, innovative, konkurrencedygtige og bæredygtige designløsninger.
Teknologi:
Den studerende:
Skal kunne anvende teknologi til udvikling af innovative ressourceoptimerende designløsninger.
Skal kunne vurdere, vælge og begrunde relevante ansvarlige materiale og fremstillingsmetoder.
Skal kunne formidle og visualisere løsningsforslag gennem prototyping til samarbejdspartnere og brugere.Design:
Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse analytiske og eksperimenterende designprocesser, med henblik på at realisere værdiskabende designløsninger.
Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.
Teknologi:
Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger inden for professionen og branchen under hensyntagen til ansvarligt ressourceforbrug
Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til den teknologiske udvikling og grøn omstilling. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.OpgavetypeSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.FormkravSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Frist for afleveringSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Syge-/omprøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Studieretning Design - nationale fagelementer (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 12% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.