Københavns Erhvervsakademi

en

Brand Identity (DA)

2018/2019
Specialeretning: Brand Design
Engelsk titel
Brand Identity (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944142
Fag- /modulansvarlig
Marie-Louise Lynge Jensen
Laura Elmøe
Nanna Kanneworff
Sofia Viholt
Tim Meicker
Martin Hesseldahl
  • Indhold og læringsmål

    Formålet med modulet er at gøre den studerende i stand til at til at udvikle en verbal og visuel brandidentitet ud fra relevante teorier, modeller og værktøjer. Der arbejdes praktisk med udvikling af den verbale og visuelle identitet, eksekveret i form af en brandguide, som kommunikerer brandets DNA. I arbejdet med brandguiden vil den studerende udvikle logoer, symboler, brandmanifester og ’Tone of Voice’. Den studerende vil derudover blive præsenteret for designbegreber og -perspektiver indenfor grafisk design.

    Modulet er en direkte fortsættelse af Modul 1, Brand Management, og der arbejdes derfor videre med den gennemgående case, som blev introduceret i Modul 1.

    Viden

    • Projektledelse
    • Strategisk marketing
    • Brand management
    • Grafisk design
    • Identitet

    Færdigheder

    • Anvende analyseredskaber til at identificere relationer mellem brand og kunde
    • Anvende konceptuelle og kommercielle metoder
    • Formidle brandingstrategier internt og eksternt
    • Anvende kommunikationsværktøjer til formidling af virksomhedens brand

    Kompetencer

    • Håndtere udvikling og implementering af virksomheders identitetsskabelse ud fra strategiske og kreative metoder
    • Håndtere udvikling og vedligeholdelse af virksomheders brands og koncepter
    • Håndtere ledelse og udvikling af projekter på strategisk niveau
    • Håndtere forretningsorienteret løsning af komplekse problemstillinger
    • Håndtere planlægning og udførelse af projekter

  • Undervisningsform
    Undervisningen i modulet vil veksle mellem forelæsning, video, øvelser, workshops og gruppearbejde. Modulet afsluttes med en aflevering/præsentation, som er en bunden forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsens videre forløb. Ved udeblivelse tildeles den studerende en afløsningsopgave.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Deltagelse i modulet forudsætter, at den studerende medbringer computer med hhv. MS-Office- og Adobe-pakken samt tegne- og skriveredskaber.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Modulets afslutning med en aflevering/præsentation, som er en bunden forudsætning.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Opgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:

    ● Indholdsfortegnelse
    ● Indledning
    ● Problemformulering
    ● Metode
    ● Proces
    ● Analyse
    ● Konklusion
    ● Litteraturliste
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Varigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Egne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Viden
    Den uddannede inden for studieretningen Brand design har tillige viden om
    1) strategisk planlægning,
    2) projektledelse,
    3) strategisk marketing,
    4) Brand Management,
    5) trendspotting,
    6) grafisk design,
    7) identitet og
    8) forretningsforståelse.
    4) metoder og værktøjer til virksomhedsetablering,
    5) brugerdreven innovation og
    6) antropologi og sociologi.

    Færdigheder
    Den uddannede inden for studieretningen Brand Design kan tillige
    1) anvende analyseredskaber til at identificere relationer mellem brand og kunde,
    2) identificere strømninger inden for markedet i forhold til udbud og efterspørgsel,
    3) anvende konceptuelle og kommercielle metoder,
    4) formidle brandingstrategier internt og eksternt og
    5) anvende kommunikationsværktøjer til formidling af virksomhedens brand.

    Kompetencer
    Den uddannede inden for studieretningen Brand Design kan tillige
    1) håndtere udvikling, planlægning, gennemførsel og evaluering af strømninger og tiltag inden for marketing nationalt og internationalt,
    2) håndtere udvikling og implementering af virksomheders identitetsskabelse ud fra strategiske og kreative metoder,
    3) håndtere udvikling og vedligeholdelse af virksomheders brands og koncepter,
    4) håndtere ledelse og udvikling af projekter på strategisk niveau,
    5) håndtere udvikling og optimering af virksomhedens kommunikationsstrategi,
    6) håndtere forretningsorienteret løsning af komplekse problemstillinger og
    7) håndtere planlægning og udførelse af projekter.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Branding - In Five and a Half Steps
    Michael Johnson - ISBN: 9780500518960

    Creative Thinker's Exercise Book
    Dorte Nielsen - ISBN: 9789063694388
47
timer undervisning
90
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Brand Identity (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser, workshop, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.