Human centered reseach and design methods (DA)
2019/2020- Formål
For alle virksomheder, brands, organisationer og produkter gælder det, at de kun er en succes, hvis almindelige mennesker finder dem attraktive og relevante. Derfor er det afgørende at kende de mennesker, man gerne vil være noget for – forstå deres behov, adfærd og aspirationer, og arbejde fokuseret med at omsætte denne viden til nye koncepter og innovationer.
Viden
Det ved virksomheder som Carlsberg, Adidas og TV2, som i dag alle arbejder med menneske-fokuseret udvikling. På valgfaget lærer den studerende at gennemføre menneske-fokuseret research, som munder ud i helt konkrete koncepter. Der tages i undervisningen udgangspunkt i en tilpasset Design Thinking processen:
1. FRAMING – Handler om at skabe det rette udgangspunkt for et succesfuldt projekt, stille de rigtige spørgsmål og lave en fokuseret projektplan.
2. IMMERSION – Handler om at sætte forestillinger og holdninger til side, og se verden fra andres synspunkt. Den studerende lærer at udvikle et eksplorativt research design og gennemføre feltarbejde med interviews, observation, acting-out mv.
3. EMPATHY – Handler om evnen til at sætte sig i andres sted, og skabe den kapabilitet hos aftagerne af resultaterne. Den studerende lærer at lave mønstergenkendelse, identificere umødte behov og friktioner med potentiale, og udvikle en empatiskabende formidling af fund.
4. OPPORTUNITY – Den studerende skal udvikle nye innovative løsninger ved at identificere potentialer og udvikle strategiske mulighedsrum, der bruges som afsæt for konceptudvikling.
5. ACTION – De nye løsninger skal nu realiseres i virkelighedens verden. Den studerende lærer at udvikle prototyper og indhente feedback på disse.● Innovationsprocesser
Færdigheder
● Trend og sociologi
● Designprocessen
● Konceptudvikling
● Projektledelse● anvende innovative metoder til problemløsning
Kompetencer
● anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data
● anvende trend- og markedsanalyse til design og produktudvikling
● udarbejde designbriefs på baggrund af research og databearbejdning
● behandle, transformere og formidle viden visuelt● Identificere forbrugeres behov og omsætte disse til innovative løsninger
● Håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering,
● Selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde strategisk og innovativt,
● Håndtere planlægning og udførelse af projekter,
● Håndtere udvikling og vedligeholdelse af virksomheders brands og koncepter. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På valgfaget veksler vi mellem undervisning i plenum, gruppearbejde og sparring i grupperne. De studerende gennemfører en brugerfokuseret udviklingsproces i grupper, og arbejdstiden vil således være fordelt mellem undervisningslokalet, felten og gruppelokalet.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Den studerende skal være tilmeldt et af flg. specialeretninger på professionsbachelor i Design & Business for at kunne vælge dette valgfags modul:
• Sustainable Fashion
• Pattern Design
• Fashion Management
• Brand Design (DA)
• Communication Design & Media (DA) - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøven tager udgangspunkt i en konkrete opgaver inden for valgfagets fagområde, hvor den studerende skal demonstrere forståelse for praksis og central anvendt teori og metode i relation til valgfaget.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDen skriftlige prøve består i en skriftlig dokumentation af processen, som udfærdiges løbende og afleveres inden den mundtlige prøve.
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i ét eller flere teoretiske, metodiske og praktiske elementer fra modulet med inddragelse af den studerendes skriftlige dokumentation af processen.FormkravDen skriftlige dokumentation af processen kan afleveres som billeder, produkter, skriftlig fremstilling e. lign., hvilket defineres specifikt for det enkelte valgfag ved offentliggørelse af opgaveramme på Fronter for PBA Design & Business ved modulets start.
Varigheden af den mundtlige prøve er i alt 20 minutter, hvoraf 5 minutter tildeles eksaminandens præsentation, 5 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karakterafgivelse.
De specifikke formkrav til den mundtlige prøve offentliggøres på Fronter for PBA i Design og Business ved modulets start.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringDen skriftlige prøve skal afleveres i slutningen af modulet.Syge-/omprøveOmprøve består af en individuel skriftlige prøve med én intern bedømmer.
Omprøvens omfang udgør 8 normalsider +/- 10 %, samt en dokumentation af proces med en række praktisk dokumenterede forsøg og et produkt. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Bliver offentliggjort ved modulets start
På faget Human centered reseach and design methods (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, projektarbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.