Københavns Erhvervsakademi

en

Interkulturel kommunikation og management (DA)

2018/2019
Specialeretning: Fashion Management
Engelsk titel
Intercultural communication and management (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944233
Fag- /modulansvarlig
Tim Meicker
Martin Hesseldahl
  • Indhold og læringsmål

    I dette modul undervises den studerende i interkulturel management og vigtigheden af en klar og målrettet kommunikation specifikt rettet mod individuelle stakeholders i et supply chain network belyses fra forskellige vinkler. Modulet tager udgangspunkt i en øget handel mellem vestlige lande og Asien, og vil specifikt fokusere på udfordringer der kan opstå med handelsrelationer i Indien og Kina. Der vil desuden blive arbejdet med andre lande og kulturer for at forstå forskelligheden af levevis og tilgang til forretningssamarbejde. I dette modul vil der være en “Explorer” andel, hvor det forventes at den studerende rejser ud for at udføre feltarbejde. Det er op til den studerende at definere destinationen, samt at planlægge rejsen og afholde de hermed forbundne omkostninger.

    Viden

    ● kommunikation
    ● handel

    Færdigheder

    ● identificere og vurdere mulige partnerskaber i værdikæden,
    ● formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere og
    ● vurdere, begrunde og anvende forskellige forhandlingsteknikker.

    Kompetencer

    ● håndtere komplekse og udviklingsorienterede studie- og arbejdsmæssige problemstillinger,
    ● selvstændigt håndtere og indgå i tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden i overensstemmelse med professionens etik og
    ● identificere egne udviklings- og læringsbehov i forhold til professionen og udbygge egen viden og færdigheder.

  • Undervisningsform
    Dialogbaserede forelæsninger kombineret med øvelser og gruppearbejde.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Opgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:

    ● Indholdsfortegnelse
    ● Indledning
    ● Problemformulering
    ● Metode
    ● Proces
    ● Analyse
    ● Konklusion
    ● Litteraturliste
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Varigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Egne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Viden
    Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management har tillige viden om
    1) handel,
    2) mikro- og makroøkonomi,
    3) logistik og Supply Chain Management,
    4) kommunikation og
    5) produktkendskab.

    Færdigheder
    Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management kan tillige
    1) vurdere markedsforhold og tilrettelægge virksomheders handelsmæssige strategier og koncepter i overensstemmelse hermed,
    2) identificere og vurdere mulige partnerskaber i værdikæden,
    3) vurdere og begrunde anvendelse af alternative materialer,
    4) vurdere den økonomiske udvikling på væsentlige markeder og tilpasse parameterindsatsen i overensstemmelse hermed,
    5) vurdere anvendelsesmuligheder af relevante it-værktøjer og styringssystemer,
    6) formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere og
    7) vurdere, begrunde og anvende forskellige forhandlingsteknikker.

    Kompetencer
    Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management kan tillige
    1) håndtere komplekse og udviklingsorienterede studie- og arbejdsmæssige problemstillinger,
    2) selvstændigt håndtere og indgå i tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden i overensstemmelse med professionens etik og
    3) identificere egne udviklings- og læringsbehov i forhold til professionen og udbygge egen viden og færdigheder.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Gesteland, R. R. (2012) Cross-Cultural Business Behaviour - a guide for global management, 5th edition
47
timers undervisning
90
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Interkulturel kommunikation og management (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, gruppearbejde, spil og rollespil, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.