Københavns Erhvervsakademi

en

Kommunikationsdesign for social forandring (EN)

2018/2019
Specialeretning: Communication Design & Media
Engelsk titel
Communication Design to Social Change (EN)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
7 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944258
Fag- /modulansvarlig
Stine Behrendtzen
Lene Hald
Helene Niclasen Jeune
Jeremy Walton
Martin Hesseldahl
Tim Meicker
  • Indhold og læringsmål

    På dette modul sætter vi fokus på kommunikationsdesign som en katalysator for social forandring i samfundet. Modulet tager afsæt i FNs bæredygtige verdenssmål (Sustainable Development Goals).

    De studerende skal udvikle kommunikationsløsninger, der ved hjælp af visuelle og retoriske virkemidler - bl.a. fotografi, grafisk design og podcast - adresserer udviklingsmålene, så de virker vedkommende og involverende på en udvalgt målgruppe. Modulet består derudover af kuratering af de kommunikationsprodukter, som de studerende har skabt.

    Modulet lægger vægt på at få teorier, metoder og begreber fra hele året i spil i forhold til identificering af problem, research, design, udvikling af produkt og kuratering.

    Viden

    Den studerende har viden om
    ●Designteori/metode og semiotik
    ●Argumentationsstrategi
    ●Teknologi
    ●Formidling og retorik
    ●Visuel kommunikation
    ●Antropologisk metode
    ●Kulturforståelse og idehistorie
    ●Fremtidsanalyse

    Færdigheder

    Den studerende kan
    ●Udarbejde design briefs på baggrund af research og databearbejdning, herunder formidle, behandle og transformere viden om trends skriftligt, mundtligt og visuelt
    ●Formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og -kulturelt på en velargumenteret og veldokumenteret måde.
    ●Anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data
    ●Anvende innovative metoder til problemløsning.
    ●Identificere potentiale for nye medieplatforme og løsninger gennem vurdering af tendens og samfundsudvikling.

    Kompetencer

    Den studerende kan
    ●Udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser.
    ●Håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design- og idegenerering.
    ●Arbejde strategisk og innovativt både selvstændigt og i samarbejde med andre.

  • Undervisningsform
    Der arbejdes med en blanding af forelæsninger og workshops samt gruppearbejde og individuelle opgaver.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Computer med Adobe-pakken, kamera, lydoptager såsom en mobiltelefon.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er knyttet to bundne forudsætninger til modulet:

    1. Det er et forudsætningskrav, at den studerende uploader sin podcast. Hvis den studerende ikke gør dette, skal den studerende aflevere en skriftlig afløsningsopgave for at opfylde forudsætningskravet.

    2. Det er et forudsætningskrav, at den studerende deltager til den afsluttende mundtlige præsentation. Hvis den studerende ikke deltager til den afsluttende mundtlige præsentation, skal den studerende aflevere en skriftlig afløsningsopgave for at opfylde forudsætningskravet.

    Ved manglende opfyldelse af forudsætningskrav træder bestemmelserne for bundne forudsætninger i kraft, jf. Studieordningen for professionsbacheloruddannelsen i Design & Business.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Opgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:

    ● Indholdsfortegnelse
    ● Indledning
    ● Problemformulering
    ● Metode
    ● Proces
    ● Analyse
    ● Konklusion
    ● Litteraturliste
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Varigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Egne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Viden
    Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media har tillige viden om
    1) trendteori,
    2) antropologisk metode,
    3) kulturforståelse og idehistorie,
    4) designteori og semiotik,
    5) argumentationsstrategi,
    6) fremtidsanalyse,
    7) innovationsprocesser,
    8) teknologi og
    9) formidling og retorik.

    Færdigheder
    Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
    1) identificere og vurdere tendenser og fænomener i forhold til trend- og samfundsteori, samt historisk kontekst,
    2) anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data,
    3) udarbejde designbriefs på baggrund af research og databearbejdning,
    4) formidle skriftligt og mundtligt om trend, mode og livsstil,
    5) behandle, transformere og formidle viden visuelt,
    6) anvende innovative metoder til problemløsning,
    7) identificere potentiale for nye markeder og løsninger gennem vurdering af tendens og markedsudvikling og
    8) formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og interkulturelt på en velargumenteret og dokumenteret måde inden for design, livsstils- og innovationsbranchen.

    Kompetencer
    Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
    1) selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde strategisk og innovativt,
    2) håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering,
    3) håndtere udvikling og optimering af virksomhedens kommunikationsstrategi,
    4) kommunikere i henhold til en given virksomheds identitet og brand og
    5) udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser.
47
timers undervisning
227
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kommunikationsdesign for social forandring (EN) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 17% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, workshop, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.