Design, Business og Teknologi 3: Proces, designeksperimenter og prototyping (DA)
2020/2021- Formål
Formålet med dette modul er at lære de studerende at håndtere komplekse og udviklingsorienterede designprocesser, og med afsæt i teknologiforståelse at udvikle værdiskabende løsninger til samarbejdspartnere og brugere. Der er særligt fokus på at udvikle de studerendes praktiske færdigheder og kompetencer inden for teknologi og design, og derfor vil dele af undervisningen tage afsæt i værksteder og labs. De studerende vil få viden om, hvordan designprocessen kan bruges som en katalysator til at generere ny viden. De studerende vil med andre ord researche gennem en skabende proces, hvor designeksperimenter og prototyping er en central del af forløbet. Det er vigtigt, at de studerende formår at skabe koncepter, som løbende udvikles og raffineres i værkstederne med sparring fra undervisere og medstuderende.
VidenDen studerende:
Færdigheder
- Skal have udviklingsbaseret viden om professionens og branchens praksis og anvendelse af teknologi og materialer.
- Skal have forståelse for værdiskabende designprocesser fra ide til produkt og/eller koncept.Den studerende:
Kompetencer
- Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for idégenerering og prototyping.
- Skal kunne realisere og formidle praksisnære og designfaglige problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende:
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede designprocesser med henblik på at realisere værdiskabende produkter og/eller koncepter.
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger, hvor teknologi perspektiveres til business og design. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Modulet lægger vægt på en eksperimenterende tilgang til designprocessen, hvor dele af undervisningen vil tage udgangspunkt i værksteder og labs, for at udvikle de studerendes praksisnære tilgang til design og teknologi. Der lægges vægt på at udvikle de studerendes selvstændighed, og undervisningen vil derfor i høj grad bestå af sparring fra underviserne og praktisk arbejde, der har til hensigt at generere og afprøve ny viden. Det forventes desuden at de studerende selv vil opsøge viden med afsæt i teorier og metoder fra dette modul samt fra DBT1 og DBT2.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Den studerende skal gennemføre introkurset på KEA Maker Lab inden dette modul starter. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#makerlabMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Den studerende skal have installeret Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
Den studerende skal selv medbringe diverse materialer som skal bruges i undervisningen. Mere info om dette bliver offentliggjort på Fronter inden modulet begynder. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning, som oplyses ved opstart af modulet.PrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig hjemmeopgave.OpgavetypeFormålet med eksamen i Design, business og teknologi er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene inden for fagområderne design, business, og teknologi fra modulerne Design, business og teknologi 1, 2 og 3 på 5. semester svarende til 15 ECTS. Læringsmålene fremgår i modulbeskrivelserne for Design, business og teknologi 1: Værdiskabelse, Design, business og teknologi 2: Brugerforståelse, Design, business og teknologi 3: Proces, designeeksperimenter og prototyping på KEA’s fag- og modulkatalog.
Grundlaget for prøven er en individuel skriftlig aflevering, der udarbejdes på baggrund af en tildelt opgavebeskrivelse indenfor de tre fælles fagområder design, business og teknologi. Opgavebeskrivelsen bliver frigivet i slutningen af Design, business og teknologi 3, hvorefter den studerende har 5 dage til at udarbejde den skriftlige besvarelse.FormkravOmfanget af den skriftlige hjemmeopgave er 5 normalsider (+/- 10%).
En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter, men ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med. På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.
Definition af normalside
En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.
Anvendt referencesystem
Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Særligt krav til kilde- og litteraturliste
I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.
Bilag
Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer gives 5 studiedage til udarbejdelse af opgaven.Hjælpemidler der må medbringesAlle.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert modul.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Design, Business og Teknologi 3: Proces, designeksperimenter og prototyping (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder, workshop, gruppearbejde, projektarbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: værksted, projektarbejde, øvelser, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.