Design, Business og Teknologi 5 – Toolbox
2024/2025- Formål og læringsmål
TOOLBOX er et modul, der introducerer til teori og metode inden for de tre fagområder design, business og teknologi.
Viden
I løbet af modulets faser arbejdes der i praksis med forskellige teorier, metoder og værktøjer. Formålet er at rammesætte, hvordan Toolboxens elementer hver især og i fællesskab skaber værdi for virksomheder, brugere og det omgivende samfund. Dette for at skabe en forståelse for værdiskabelse, produkter og services i det 21. Århundrede.Den studerende:
Færdigheder
Skal have udviklingsbaseret viden om designteori og metode samt kunne reflektere over professionens praksis og anvendelse af designteori og metode i et bæredygtigt perspektiv
Skal have kulturforståelse, herunder viden om kulturelle og interkulturelle forhold i relation til marked og bruger.
Skal kunne forstå praksis, anvendt teori og metode inden for forretningsområdet.
Skal have udviklingsbaseret viden om idégenerering, dataanalyse og konceptudvikling, samt teori og metode om undersøgelsesdesign.Den studerende:
Kompetencer
Skal kunne anvende businessområdets metoder og redskaber inden for forretningsforståelse og konceptudvikling og inddrage disse til udvikling af innovative, bæredygtige og værdiskabende koncepter.
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for businessområdet til samarbejdspartnere og brugere.
Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for idégenerering og prototyping.
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for teknologiområdet til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede designprocesser med henblik på at realisere værdiskabende og ansvarlige produkter og/eller koncepter.
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger indenfor professionen og branchen.
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger, hvor teknologi perspektiveres til at understøtte grøn omstilling i business og design - Undervisningsform
Undervisningsformen vil variere mellem forelæsninger, gæsteforelæsninger, workshops, øvelser og vejledning. I dette modul, vil der være fokus på tværfagligt gruppearbejde. Der lægges vægt på at udvikle de studerendes samarbejdsevner i en tværfaglig kontekst.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveOpgavetypeFormålet med eksamen i Design, Business og Teknologi I er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene inden for fagområderne design, business, og teknologi fra modulet Design, business og teknologi I på 5. semester svarende til 15 ECTS.
Multiple Choice Test - der afvikles på baggrund af pensum fra de tre fælles fagområder Design, Business og Teknologi.FormkravMultiple Choice Testen afvikles på KEA. Den studerende skal inden eksamen have installeret Flow-Lock på egen computer. Guidelines til Flow-lock annonceres på Fronter.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedMultiple Choice Testen har en varighed af 45 minutter.Hjælpemidler der må medbringesIngenHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for Design, Business & Teknologi I.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen.. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Design, Business og Teknologi 5 – Toolbox modtager du 95 timers undervisning, hvilket svarer til 126 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser, gruppearbejde, øvelser i labs/værksteder, workshop, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, informationssøgning, gennemse videooptaget undervisning, indsamling af empiri, øvelser, værksted, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.