Sustainable Fashion Tech Modul 1 (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Modulet har til formål at give den studerende viden og færdigheder inden for en analytisk og eksperimenterende designproces, bæredygtige designtilgange materialer og produktudvikling. Der vil være fokus på at arbejde strategisk og kommercielt med en kollektion i et produktionsmæssigt perspektiv
VidenDen studerende:
Færdigheder
Skal have udviklingsbaseret viden om bæredygtige materialer og forarbejdningsmetoder.
Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.
Skal have viden om og kunne reflektere over bæredygtige designtilgange og –processer.
Skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion.
Skal have udviklingsbaseret viden om professionens praksis inden for produktudvikling og –fremstilling.
Skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
Skal have udviklingsbaseret viden om produktrelateret dokumentation.
Skal kunne forstå og reflektere over kommunikative virkemidler i en formidlingskontekst.Den studerende:
Kan anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.
Kan vurdere, vælge og begrunde anvendelsen af materialer og industrielle forarbejdningsmetoder i et bæredygtigt perspektiv.
Kan udvikle bæredygtige og værdiskabende koncepter og produktløsninger, der understøtter æstetik og funktionalitet.
Kan anvende teknologi til udvikling af innovative designløsninger.
Kan vurdere, vælge og begrunde relevante materiale og fremstillingsmetoder.
Kan anvende analoge og digitale metoder og redskaber i produktfremstilling.
Kan anvende relevant teknologi til at formidle produktrelaterede emner i værdikæden.
Kan vurdere, begrunde samt anvende visuel, verbal og/eller skriftlig kommunikation, der understøtter designprocesser og -løsninger. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde. Læringsaktiviteterne består overvejende af fagligt input og peer to peer aktiviteter. Fokus er at styrke den studerende i at arbejde selvstændigt, samt at samarbejde og videndele. Den studerende instrueres i metoder til selvstændigt at kunne evaluere, reflektere og kvalitetssikre eget arbejde.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå modulets læringsmål. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeSpecialeprøve 10 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation af processen og projektarbejdet.
• Votering og meddelelse af karakterFormkravStave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsenIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige eksamen er 30 minutter fordelt på 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til spørgsmål dialog samt 10 minutter til votering og karaktergivningHjælpemidler der må medbringesEgne noterHjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Sustainable Fashion Tech Modul 1 (DA) modtager du 112 timers undervisning, hvilket svarer til 149 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 41% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, interne forelæsninger, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.