E-commerce (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Formålet med valgfaget er at give den studerende en grundlæggende strategisk, taktisk og operationel forståelse af e-commerce set i et forretningsperspektiv.
Viden
Med afsæt i teori om økonomiske, markeds- og konkurrencemæssige forhold vil den studerende blive introduceret til emnet, og med indsigt i virksomhedens værdikæde vil den studerende få indblik i logistiske, digitale, funktionelle og brugermæssige overvejelser i forbindelse med e-commerce.
Udviklingen inden for e-commerce gør at virksomhederne er nødt til at gentænke deres traditionelle forretningskoncept, så det i højere grad kombinerer offline og online handel, hvilket påvirker ressourcer og arbejdsopgaver i virksomhederne.
Valgfaget vil endvidere inddrage relevante trends, tendenser, teknologier, samt praksisnære cases, som anvendes til at understøtte forståelsen og bredden på emnet.Den studerende:
Færdigheder
Skal have viden om relevante erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Skal have kendskab til markeds- og konkurrenceforhold .
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for handel med fokus på forsyningsmarkedsforhold, internationale handelsforhold og virksomhedsstrategi og cirkulære forretningsmodeller.Den studerende:
Kompetencer
Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, tilpasse parameterindsatsen, samt begrunde og vælge relevante ansvarlige løsningsmodeller, i en cirkulær økonomisk kontekst, med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
Skal kunne vurdere markedsforhold og tilrettelægge virksomheders handelsmæssige strategier og koncepter i overensstemmelse hermed.
Skal kunne balancere bæredygtighed og business.
Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge ressourcebesparende løsninger.Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.
Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen . - Undervisningsform
Modulet vil indeholde forelæsninger, digitale øvelser, projektarbejde m.m.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Kun studerende indskrevet på specialeretningen Fashion Management og Creative Branding kan deltage i dette valgfag. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeKombineret studieretningsprøve 10 ECTS + valgfagsprøve 5 ECTS.
Udgangspunktet for prøven er et eksamensspørgsmål fra valgfagsmodulet (5 ECTS), der skal anvendes på projektarbejdet fra 10 ECTS. Løsningen består af en skriftlig del og en mundtlig prøvning.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af skriftlig del
• Mundtlig præsentation af processen og løsningen
• Votering og meddelelse af karakter.FormkravDen skriftlige del må have et maksimum på 4.800 anslag inklusiv mellemrum.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige eksamen varer 30 minutter fordelt på cirka 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til mundtligt forsvar og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for valgfaget.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget E-commerce (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, interne forelæsninger, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.