Copenhagen School of Design and Technology

da

E-commerce (DA)

2024/2025
Specialeretning: Creative Branding, Fashion Management (Business)
Engelsk titel
E-commerce (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944553
Fag- /modulansvarlig
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    Formålet med valgfaget er at give den studerende en grundlæggende strategisk, taktisk og operationel forståelse af e-commerce set i et forretningsperspektiv.

    Med afsæt i teori om økonomiske, markeds- og konkurrencemæssige forhold vil den studerende blive introduceret til emnet, og med indsigt i virksomhedens værdikæde vil den studerende få indblik i logistiske, digitale, funktionelle og brugermæssige overvejelser i forbindelse med e-commerce.

    Udviklingen inden for e-commerce gør at virksomhederne er nødt til at gentænke deres traditionelle forretningskoncept, så det i højere grad kombinerer offline og online handel, hvilket påvirker ressourcer og arbejdsopgaver i virksomhederne.

    Valgfaget vil endvidere inddrage relevante trends, tendenser, teknologier, samt praksisnære cases, som anvendes til at understøtte forståelsen og bredden på emnet.

    Viden

    Den studerende:

    Skal have viden om relevante erhvervsøkonomiske problemstillinger.
    Skal have kendskab til markeds- og konkurrenceforhold .
    Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for handel med fokus på forsyningsmarkedsforhold, internationale handelsforhold og virksomhedsstrategi og cirkulære forretningsmodeller.

    Færdigheder

    Den studerende:
    Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, tilpasse parameterindsatsen, samt begrunde og vælge relevante ansvarlige løsningsmodeller, i en cirkulær økonomisk kontekst, med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
    Skal kunne vurdere markedsforhold og tilrettelægge virksomheders handelsmæssige strategier og koncepter i overensstemmelse hermed.
    Skal kunne balancere bæredygtighed og business.
    Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge ressourcebesparende løsninger.

    Kompetencer

    Den studerende:
    Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.
    Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
    Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen .

  • Undervisningsform
    Modulet vil indeholde forelæsninger, digitale øvelser, projektarbejde m.m.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Kun studerende indskrevet på specialeretningen Fashion Management og Creative Branding kan deltage i dette valgfag.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Kombineret studieretningsprøve 10 ECTS + valgfagsprøve 5 ECTS.

    Udgangspunktet for prøven er et eksamensspørgsmål fra valgfagsmodulet (5 ECTS), der skal anvendes på projektarbejdet fra 10 ECTS. Løsningen består af en skriftlig del og en mundtlig prøvning.

    Prøven består af nedenstående elementer:
    • Aflevering af skriftlig del
    • Mundtlig præsentation af processen og løsningen
    • Votering og meddelelse af karakter.
    Formkrav
    Den skriftlige del må have et maksimum på 4.800 anslag inklusiv mellemrum.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige eksamen varer 30 minutter fordelt på cirka 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til mundtligt forsvar og 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Egne noter må medbringes.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for valgfaget.
    Syge-/omprøve
    Som ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget E-commerce (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, interne forelæsninger, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.