Design, Business og Teknologi 6 – New Circular Business
2024/2025- Formål og læringsmål
Dette modul introducerer til teori og metode inden for de tre fagområder design, business og teknologi. Formålet med DBT2 modulet er at udvikle en cirkulær forretningsidé, baseret på et dybdegående arbejde med trendresearch, fremtidsscenarier, kreativitet og cirkulære forretningspotentialer.
Viden
Modulet udfordrer den studerende til at have et kritisk blik på aktuelle og fremtidige problemstillinger indenfor mode- og livsstilsbranchen.
New Circular Business har et tværfagligt fokus, hvor studerende fra de tre studieretninger støttes i at arbejde sammen på tværs af fagligheder og trænes i at se muligheder indenfor hvert fagfelt i processen med at arbejde med cirkulær forretningsforståelse, nye teknologier og værdiskabende designprocesser. Med henblik på at identificere, skabe og designe cirkulære koncepter, produkter eller services.Den studerende:
Færdigheder
Skal have forståelse for værdiskabende designprocesser fra ide til produkt og/eller koncept.
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for bæredygtig forretningsforståelse og konceptudvikling med afsæt i virksomhedens forsynings- og værdikæde, samt afsætningsmuligheder.
Skal kunne reflektere over professionens og branchens praksis og anvendelse af teori og metode inden for forretningsforståelse.
Skal have udviklingsbaseret viden om professionens og branchens praksis og anvendelse af teknologi og materialer.
Skal kunne reflektere over anvendelsen af teknologi inden for design og business i et bæredygtigt perspektiv.Den studerende:
Kompetencer
Skal kunne begrunde og vælge værdiskabende designløsninger ud fra et bæredygtigt etisk, æstetisk og funktionelt aspekt.
Skal kunne realisere og formidle praksisnære og designfaglige problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.
Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i branchen, herunder analysere brugere og deres adfærd, med henblik på at kunne begrunde og vælge relevante cirkulære etiske forretnings- og løsningsmodeller.
Skal kunne identificere og vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, samt sikre validitet i udviklingen og udvælgelsen af innovative bæredygtige løsninger.Den studerende:
Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for udvikling af bæredygtige designløsninger.
Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for udvikling af bæredygtige designløsninger.
Skal selvstændigt kunne indgå i faglige og tværfaglige samarbejder og dermed opnå en helhedsforståelse for bæredygtige forretningselementers indbyrdes sammenhæng.
Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation businessområdet.
Skal selvstændigt kunne indgå i og igangsætte kreative og innovative processer i et fagligt og tværfagligt samarbejde.
Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til teknologi. - Undervisningsform
Undervisningsformen vil variere mellem forelæsninger, gæsteforelæsninger, workshops, øvelser og vejledning. I dette modul, vil der være fokus på tværfagligt gruppearbejde. Der lægges vægt på at udvikle de studerendes samarbejdsevner i en tværfaglig kontekst.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i en præsentation af den case og løsning, som de studerende har arbejdet med i forbindelse med Design, Business og Teknologi II modulet på 6 semester.
I dialogen efter præsentationen vil hver enkelt studerende blive eksamineret i gruppens løsning samt i modulets pensum.
Det forventes at alle gruppemedlemmer deltager aktivt. Desuden skal det være tydeligt, hvilket ansvarsområde hver studerende har forvaltet i projektet.
Gruppens præsentation uploades onsdag kl 11 inden eksamensugen på WISEflow.FormkravFormkrav til gruppens præsentation vil blive introduceret ved modulets startIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve afhænger af antal deltagere.
Varigheden af den mundtlige prøve ved 3 deltagere er i alt 45 minutter, hvoraf maksimum 15 minutter tildeles eksaminandernes mundtlige oplæg, 15 minutter til faglig dialog og 15 minutter til votering og meddelelse af karakter.
Varigheden af den mundtlige prøve ved 4 deltagere er i alt 60 minutter, hvoraf maksimum 20 minutter tildeles eksaminandernes mundtlige oplæg, 20 minutter til faglig dialog og 20 minutter til votering og meddelelse af karakter.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for Design, Business og Teknologi II-modulet.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen.. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Design, Business og Teknologi 6 – New Circular Business modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: eksterne forelæsninger, gruppearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.