Copenhagen School of Design and Technology

da

Nature & Creativity (DA)

2021/2022
Specialeretning: Sustainable Fashion
Engelsk titel
Nature & Creativity (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
6 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944617
Fag- /modulansvarlig
Berit Konstante Nissen
Sofie Edvard Nielsen
Tina Hjort
Susanne Guldager Johnsen
  • Formål og læringsmål

    I modulet Nature & Creativity introduceres den studerende til biomimicry, hvor FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling vil være omdrejningspunktet.

    Formålet med at arbejde med biomimicry er at opbygge en grundlæggende forståelse for naturens muligheder og begrænsninger i forhold til at arbejde med design ud fra et bæredygtigt synspunkt. “Biomimicry is an approach to innovation that seeks sustainable solutions to human challenges by emulating nature's time-tested patterns and strategies” (citat Janine Benyus).

    Fokus for dette modul er at gennemgå en kreativ proces baseret research og empiriske undersøgelser og med som naturen som inspirationskilde, herunder at undersøge biomimicrys filosofiske principper.

    Herfra arbejdes der analytisk og eksperimenterende med produktudvikling for udvalgte designløsninger samt kommunikation af disse med henblik på videndeling.

    Viden

    Den studerende:

    skal have udviklingsbaseret viden om bæredygtige materialer og forarbejdningsmetoder.

    skal have udviklingsbaseret viden i forhold til tendenser og fremtidstænkning.

    Færdigheder

    Den studerende:

    kan anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.

    kan udvikle bæredygtige og værdiskabende koncepter og produktløsninger, der understøtter æstetik og funktionalitet.

    kan anvende teknologi til udvikling af innovative designløsninger.

    kan med en eksplorativ tilgang anvende relevant teknologi inden for professionens praksis.

    Kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller med en transformativ og innovativ tilgang.

    Kompetencer

    Den studerende:

    kan håndtere komplekse analytiske og eksperimenterende designprocesser, med henblik på at realisere værdiskabende designløsninger.

    skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.

    kan selvstændigt håndtere fagligt og/eller tværfagligt samarbejde ved hjælp af relevant teknologi.

  • Undervisningsform
    Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde.

    Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå læringsmål.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Specialemodulerne: Fashion & Identity, Product & Technology og Second Life.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer.

    Den studerende skal have installeret flg. Programmer

    Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office

    Adobe Illustrator.

    Den studerendes computer skal have flg. specifikationer - se: https://support.clo3d.com/hc/en-us/articles/115000307168-Computer-Specifications

    Den studerende skal påregne udgifter til nødvendige materialer til prøveopsyninger og færdig prototype.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Individuel skriftlig hjemmeopgave.
    Opgavetype
    Den studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.

    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max. 8 normalsider.

    På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.

    Definition af normalside
    En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.

    Anvendt referencesystem
    Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.

    Særligt krav til kilde- og litteraturliste
    I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.

    Bilag
    Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodulerne på 6. semester.
    Frist for aflevering
    Ved semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.
    Syge-/omprøve
    Som ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Nature & Creativity (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: eksterne forelæsninger, projektarbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, projektarbejde, værksted.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.