Københavns Erhvervsakademi

en

Sustainable Fashion Tech Modul 2 - Circular Fashion Future (DA)

2024/2025
Specialeretning: Sustainable Fashion Tech
Engelsk titel
Sustainable Fashion Tech Modul 2 - Circular Fashion Future (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
9 uger
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944617
Fag- /modulansvarlig
Berit Konstante Nissen
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    Modulet har til formål give den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at udvikle og producere fremtidens bæredygtige og transformative designløsninger.

    I modulet arbejdes der selvstændigt med at undersøge og eksperimentere med fremtidens udviklingspotentialer i forhold til innovative designtilgange, produktudvikling, teknologi og kommunikation.

    Modulet er baseret på en virksomheds case eller eget iværksætterprojekt. Den studerende udvikler en cirkulær designstrategi, der munder ud i en værdiskabende designløsning målrettet en virksomheds design DNA og brugerbehov. Et grundlæggende element i modulet er den iterative designproces hvor den studerende trænes i at identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.

    Viden

    Den studerende:
    Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.
    skal have udviklingsbaseret viden i forhold til tendenser og fremtidstænkning.
    Skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion i et bæredygtigt perspektiv.
    Skal kunne forstå og reflektere over værdikæden og brugerens behov.
    Skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
    Skal kunne forstå og reflektere over kommunikative virkemidler i en formidlingskontekst.

    Færdigheder

    Den studerende:
    Kan formidle identitetsskabende, innovative, konkurrencedygtige og bæredygtige designløsninger.
    Kan anvende trend- og omverdensanalyse til design- og produktudvikling.
    Kan arbejde eksperimenterende og kommercielt i en nuværende samt fremtidig bæredygtig kontekst.
    Skal kunne anvende teknologi til udvikling af innovative ressourceoptimerende designløsninger.
    Kan formidle og visualisere løsningsforslag gennem prototyping til samarbejdspartnere og brugere.
    Kan med en eksplorativ tilgang anvende relevant teknologi inden for professionens praksis.
    Kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller med en transformativ og innovativ tilgang.

    Kompetencer

    Den studerende:
    Kan håndtere komplekse analytiske og eksperimenterende designprocesser, med henblik på at realisere værdiskabende designløsninger.
    Skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.
    Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger inden for professionen og branchen under hensyntagen til ansvarligt ressourceforbrug.
    Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til den teknologiske udvikling og grøn omstilling.
    Kan udarbejde og implementere løsningsforslag inden for produktudvikling i forhold til teknologi, materiale og industrielle forarbejdningsmetoder.
    kan selvstændigt håndtere fagligt og/eller tværfagligt samarbejde ved hjælp af relevant teknologi.
    an selvstændigt og professionelt præsentere og argumentere for til- og fravalg i udviklingsprocessen samt for selve designløsningen.

  • Undervisningsform
    Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde.

    Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå læringsmål.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Specialeprøve 15 ECTS:
    Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve efterfulgt af et pensumspørgsmål.

    Prøven består af nedenstående elementer:
    • Aflevering af projekt/produkt
    • Mundtlig præsentation af processen og projektarbejdet
    • Pensumspørgsmål.
    • Votering og meddelelse af karakter.
    Formkrav
    Krav til projekt/produkt vil blive præsenteret ved modulets start.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Varigheden af den mundtlige eksamen er 35 minutter fordelt på 15 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til spørgsmål samt pensumspørgsmål og 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Egne noter.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodul på 6. semester.
    Syge-/omprøve
    Som ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
128
timers undervisning
283
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Sustainable Fashion Tech Modul 2 - Circular Fashion Future (DA) modtager du 128 timers undervisning, hvilket svarer til 170 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: eksterne forelæsninger, projektarbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, projektarbejde, værksted.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.