Sustainable Fashion Tech Modul 2 - Circular Fashion Future (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Modulet har til formål give den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at udvikle og producere fremtidens bæredygtige og transformative designløsninger.
Viden
I modulet arbejdes der selvstændigt med at undersøge og eksperimentere med fremtidens udviklingspotentialer i forhold til innovative designtilgange, produktudvikling, teknologi og kommunikation.
Modulet er baseret på en virksomheds case eller eget iværksætterprojekt. Den studerende udvikler en cirkulær designstrategi, der munder ud i en værdiskabende designløsning målrettet en virksomheds design DNA og brugerbehov. Et grundlæggende element i modulet er den iterative designproces hvor den studerende trænes i at identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.Den studerende:
Færdigheder
Skal kunne forstå og reflektere over relevant teori og metode i forhold til udvikling af innovative og identitetsskabende designløsninger.
skal have udviklingsbaseret viden i forhold til tendenser og fremtidstænkning.
Skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion i et bæredygtigt perspektiv.
Skal kunne forstå og reflektere over værdikæden og brugerens behov.
Skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
Skal kunne forstå og reflektere over kommunikative virkemidler i en formidlingskontekst.Den studerende:
Kompetencer
Kan formidle identitetsskabende, innovative, konkurrencedygtige og bæredygtige designløsninger.
Kan anvende trend- og omverdensanalyse til design- og produktudvikling.
Kan arbejde eksperimenterende og kommercielt i en nuværende samt fremtidig bæredygtig kontekst.
Skal kunne anvende teknologi til udvikling af innovative ressourceoptimerende designløsninger.
Kan formidle og visualisere løsningsforslag gennem prototyping til samarbejdspartnere og brugere.
Kan med en eksplorativ tilgang anvende relevant teknologi inden for professionens praksis.
Kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller med en transformativ og innovativ tilgang.Den studerende:
Kan håndtere komplekse analytiske og eksperimenterende designprocesser, med henblik på at realisere værdiskabende designløsninger.
Skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger inden for professionen og branchen under hensyntagen til ansvarligt ressourceforbrug.
Skal kunne identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til den teknologiske udvikling og grøn omstilling.
Kan udarbejde og implementere løsningsforslag inden for produktudvikling i forhold til teknologi, materiale og industrielle forarbejdningsmetoder.
kan selvstændigt håndtere fagligt og/eller tværfagligt samarbejde ved hjælp af relevant teknologi.
an selvstændigt og professionelt præsentere og argumentere for til- og fravalg i udviklingsprocessen samt for selve designløsningen. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå læringsmål. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve efterfulgt af et pensumspørgsmål.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt
• Mundtlig præsentation af processen og projektarbejdet
• Pensumspørgsmål.
• Votering og meddelelse af karakter.FormkravKrav til projekt/produkt vil blive præsenteret ved modulets start.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige eksamen er 35 minutter fordelt på 15 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til spørgsmål samt pensumspørgsmål og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodul på 6. semester.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Sustainable Fashion Tech Modul 2 - Circular Fashion Future (DA) modtager du 128 timers undervisning, hvilket svarer til 170 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: eksterne forelæsninger, projektarbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, projektarbejde, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.