Supply Chain Management (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
I dette modul arbejdes med sourcingstrategi, leverandørvalg, logistik, kollektionsopbygning, produktudvikling og tilpasning, samt risk management under hensyntagen til økonomi og virksomhedens supply chain.
Viden
Gennem modulet vil den studerende skulle forholde sig til metoder og teorier, hvor igennem den studerendes evne til at identificere, anvende og vurdere indkøbsstrategier med henblik på at udvikle sig til fremtidens indkøbere, produktudviklere eller supply chain managers.Den studerende:
Færdigheder
-skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for supply chain management med fokus på logistik, økonomi og produkttilpasning.
-skal kunne forstå og reflektere over praksis og anvendelsen af teori og metode.
-skal have viden om logistik og Supply Chain Management.
-skal have kendskab til kollektionsopbygning og produktudvikling.Den studerende:
Kompetencer
-skal kunne anvende metoder og redskaber inden for styring af virksomhedens supply chain på strategisk niveau.
-skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge relevante løsninger.
-skal kunne identificere og vurdere mulige partnerskaber i værdikæden.
-skal kunne vurdere og begrunde valg af logistisk løsning.
-skal kunne anvende metoder og redskaber indenfor sourcing, indkøb, leverandørsamarbejde og bæredygtighed på strategisk niveau.Den studerende:
-skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.
-skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
-skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen. - Undervisningsform
Dialogbaserede forelæsninger kombineret med øvelser og gruppearbejde. Gæsteforelæsninger. Tværfagligt projektarbejde.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel skriftlig hjemmeopgave.OpgavetypeDen studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max. 8 normalsider.
På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.
Definition af normalside
En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.
Anvendt referencesystem
Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Særligt krav til kilde- og litteraturliste
I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.
Bilag
Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.Hjælpemidler der må medbringesAlle.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for specialemodulerne på 6. semester.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Supply Chain Management (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, spil og rollespil, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.