Copenhagen School of Design and Technology

da

Kompetence toolbox (DA)

2020/2021
Specialeretning: Communication Design & Media
Engelsk titel
Competence Toolbox (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
6 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944645
Fag- /modulansvarlig
Trine Bekkersgaard Stark
Rasmus Rahbek Simonsen
Helene Niclasen Jeune
Stine Behrendtzen
  • Formål

    Dette modul handler om at styrke den enkelte studerendes evne til at klargøre og formidle egne kompetencer, samt faglige og personlige mål. Desuden skal den studerende identificere, udvikle og formidle løsningsforslag både verbalt og visuelt iht. en relevant virksomhed.

    Den studerende skal identificere egen eller en anden virksomheds behov og udvikle et løsningsforslag, der inddrager en refleksion over kommunikation- business og designsteori.

    Modulet vil have fokus på kompetenceafklaring, personlige og faglige mål, præsentationsteknik, kreative- og innovationsprocesser samt visuel udførelse af portfolio og løsningsmateriale.

    Modulet skal gøre den studerende i stand til at stå stærkere på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, med større klarhed over egne mål og kompetencer, en evne til at præsentere sig selv og møde virksomhederne med egne innovative og kreative løsninger.

    Viden

    Den studerende:

    - Skal kunne tilegne sig, identificere og redegøre for udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.

    - Skal kunne forstå, formulere og reflektere over teorier, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.

    - Skal kunne tilegne sig, identificere og redegøre for udviklingsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for design, innovation og mediestrategi.

    Færdigheder

    Den studerende:

    - Skal behandle, formidle og transformere viden strategisk, skriftligt, visuelt og mundtligt.

    - Skal kunne analysere eksisterende koncepter og hvordan disse kunne forbedres ift. nye strømninger inden for branchen.

    - Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til relevante samarbejdspartnere og brugergrupper.

    Kompetencer

    Den studerende:

    - Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i tværfaglige miljøer.

    - Skal kunne arbejde strategisk og innovativt og håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering både selvstændigt og i samarbejde med andre.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Workshops, øvelser, præsentationer og vejledning. Der lægges vægt på at den studerende tilegner sig en forståelse af sin rolle/faglighed som Communication designer og overfører denne viden i praksis.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer. Den studerende skal have installeret MS Office-pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Individuel skriftlig hjemmeopgave.
    Opgavetype
    Den studerende skal udvælge en fagrelevant case med en klar afsender og modtager. Casen danner herved grundlag for den skriftlige opgave. I opgaven skal den studerende inddrage relevante teorier og metoder fra specialets 6. semester. Med udgangspunkt i den valgte case skal den studerende udfærdige en problemformulering, der derved udgør grundlaget for den skriftlige opgave. Ved hjælp af specialerettede metoder skal der udføres empiriske undersøgelser i løbet af eksamensperioden, og resultaterne af disse skal herefter analyseres i opgaven ved brug af teori.

    Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag rettet mod den valgte case. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.
    Formkrav
    Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er 8 normalsider (+/- 10%).

    På opgavens forside skal titel, den studerendes navn, klasse, dato og antal anslag fremgå.

    Definition af normalside
    En normalside svarer til 2.400 anslag inkl. mellemrum. Ved beregning af omfang indgår fodnoter og kildehenvisninger, men ikke forside, fortrolighedserklæring/tro- og loveerklæring, indholdsfortegnelse, kildeliste (litteraturliste) og bilag. Derudover tæller fotos, illustrationer og figurer ikke med.

    Anvendt referencesystem
    Kildeliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.

    Særligt krav til kilde- og litteraturliste
    I opgaven skal du kildehenvise til de teorier og metoder, som du anvender. Du skal sikre dig, at kildelisten (litteraturlisten) indeholder alle de teorier og metoder, som du anvender i opgaven og at du henviser til de korrekte materialer, jf. pensumlisten. Du må fx ikke henvise til en undervisers præsentation, men skal henvise til den originale kilde fra pensum.

    Bilag
    Bilag placeres efter kildelisten og skal kun medtages, hvis den studerende henviser til det i opgaven. Et bilag er materialer, som den studerende stiller til rådighed for læseren, men som ikke hører hjemme i sit fulde uddrag i opgaven. Bilag kan være - men er ikke begrænset til - interviewudskrifter, spørgeskemaer, statistiske oversigter, svært tilgængelige dokumenter, m.m. Et bilag skal påføres bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og eventuelt referencer. Ved flere bilag skal den studerende lave en bilagsoversigt. Hvert nyt bilag starter på en ny side.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der gives 5 studiedage til hjemmeopgaven.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de to specialemoduler, der udprøves sammen.
    Frist for aflevering
    Ved semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.
    Syge-/omprøve
    Som ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
41
timers undervisning
96
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kompetence toolbox (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, projektpræsentation, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, læsning af pensum, portefolio-arbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.