Praktik (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Viden
Den uddannede har udviklingsbaseret viden om og kan forstå og reflektere over:
Færdigheder
• praktikvirksomhedens forretningsmodel
• det professionelle miljø, jobfunktioner og interessenter i praktikvirksomhedenDen uddannede kan anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til:
Kompetencer
• udførelsen af relevante opgaver i praktikvirksomheden
Den uddannede kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til:
• egen deltagelse i opgaveløsning
• løsninger på praktikstedet
• professionen som digital konceptudvikler
Den uddannede kan formidle:
• praksisnære problemstillinger til praktikvirksomhedens samarbejdspartnere og brugereDen uddannede kan håndtere komplekse udviklingsorienterede situationer i relation til:
• praktikvirksomhedens nuværende arbejde med digital konceptudvikling samt dens fremtidige kompetencebehov inden for digital konceptudvikling
Den uddannede kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til:
• ansvar for opgaveløsning
Den uddannede kan videreudvikle egen viden og færdigheder samt identificere egne læringsbehov i tilknytning til:
• mindst én profession i praktikvirksomheden - Undervisningsform
Det er en forudsætning for at følge undervisningen, at den studerende har adgang til en bærbar computer eller tilsvarende. Undervisning kan derfor planlægges på det grundlag at alle studerende har adgang til computer. Undervisningen organiseres på en måde, så studerende bliver gjort bekendte med forskellige former for undervisning og arbejdsmetoder, og derved udvikler en stor grad af selvstændighed, samarbejdsevner og innovative evner. Uddannelsen lægger stor vægt på at den enkelte studerende deltager aktivt i uddannelsens aktiviteter og tager ansvar for egen læring.
Undervisningen tilpasses de enkelte semestres fag, hvor hvert semester har eget uafhængige, overordnede læringsmål, der skal sikre kontinuitet i læringen. Der vil forekomme en kombination af klasserumsundervisning, emnespecifikke og interdisciplinære projekter, og problemorienterede opgaver.
Arbejde udføres både i grupper og individuelt. Det anbefales dog, at de studerende danner studiegrupper med henblik på at støtte den enkelte studerende i dennes læring i forbindelse med dagligt arbejde og opgaver. Variationerne i arbejdsform giver den studerende mulighed for at udvikle sig akademisk, og udvikler evnen til at reflektere og arbejde individuelt, samtidig med at samarbejdsevner og forståelse styrkes.
Uddannelsen er udformet så den kombinerer teori og praksis. Noget af undervisningen kan derfor henlægges som virksomhedsbesøg.
Der vil på uddannelsen anvendes en række forskellige undervisnings- og arbejdsformer, blandt andet, men ikke nødvendigvis begrænset til:
• klasseundervisning
• gruppearbejde
• cases
• virksomhedsbesøg
• interdisciplinær, projektbaseret undervisning
• problem-baseret læring
• vidensdeling
• e-læring - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
I praktikken vil du eller din gruppe modtage 4 timers praktikvejledning af din praktikvejleder.
Resten af tiden svarende til 407 timer bruges på praktikarbejde. Praktikaktiviteterne under praktikarbejde kan variere afhængig af, hvilken praktikform du vælger, men overordnet har du selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på praktikrapportskrivning, arbejde i praktikvirksomheden, forberedelse til praktikeksamen mv.
Praktikken vil primært bestå af følgende aktiviteter: evaluering af praktikken, løsning af de aftalte opgaver med praktikvirksomheden, praktikrapportskrivning, Eksamen, sparring med kontaktperson i praktikvirksomhed.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.