Københavns Erhvervsakademi

en

Digital brugeroplevelse

2022/2023
Engelsk titel
Digital User Experience (DA)
Uddannelse
Digital konceptudvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9981512
Fag- /modulansvarlig
Christina Rungstrøm
Frederikke Bender
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med design af brugeroplevelser samt formidling af brugeradfærd og brugeroplevelser. Der er særligt fokus på visualisering med henblik på at kunne optimere brugeroplevelsen.
    Begrebet ’brugeroplevelser’ forstås i bred forstand og kan være både internt i virksomheden eller eksternt i forhold til kunder og samarbejdspartnere.
    Endelig beskæftiger fagelementet sig med kommunikation, både som led i optimering af brugeroplevelsen og som del af brugeroplevelsen.

    Viden

    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om og forståelse for teknologiens rolle i kommunikation.
    • forståelse for og kan reflektere over forskellige metoder til brugerundersøgelser og -tests af brugeroplevelse og brugeradfærd
    • forståelse for og kan reflektere over det digitale koncepts betydning for brugerkontekst og forandringsproces.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • anvende relevant teknologi til kommunikation om eller som del af et digitalt koncept
    • mestre design og formidling af brugeroplevelser, herunder visualisering i en forretningsmæssig kontekst
    • mestre at koble den digitale brugeroplevelse med forretningens strategi samt formidlingen heraf
    • vurdere praksisnære problemstillinger ved anvendelse af teknologi som led i kommunikationen
    • begrunde og vælge kommunikationsstrategi i forhold til den digitale brugeroplevelse

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med digital kommunikation
    • selvstændigt indgå i faglige og tværfaglige samarbejder om at skabe digitale brugeroplevelser baseret på kvalificeret datagrundlag
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugeroplevelser

  • Undervisningsform
    Der vil på uddannelsen anvendes en række forskellige undervisnings- og arbejdsformer, blandt andet, men ikke nødvendigvis begrænset til:
     klasseundervisning
     gruppearbejde
     cases
     virksomhedsbesøg
     interdisciplinær, projektbaseret undervisning
     problem-baseret læring
     vidensdeling
     e-læring
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Forudsætning for at kunne gå til eksamen er deltagelse og aflevering af 5 obligatoriske afleveringer på 5. semester.

    Kravene til de obligatoriske afleveringer er:
    • at afleveringerne af institutionen skal være udpeget i 5. semesterguiden som obligatoriske afleveringer, dvs. bundne forudsætninger fra 5. semesters forløb.
    • afleveringerne kan være et digitalt produkt, en konceptuel strategi og/eller funktionel prototype, rapport m.m.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Der er én ekstern, individuel prøve efter 5. semester.
    Prøven er en casebaseret individuel projektopgave med et mundtligt forsvar.

    Den studerende modtager i starten af eksamensperioden en casebeskrivelse stillet af uddannelsen. Den studerende skal individuelt udarbejde et koncept for et digitalt produkt på baggrund af kundecasen. Dette koncept skal præsenteres i et abstract og et mundtligt forsvar. 
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en mundtlig, individuel prøve. Den studerende medbringer et printet abstract på max. 1000 anslag i to eksemplarer til prøven til støtte for eksaminator og censor under prøven.
    Formkrav
    Abstractet må maksimalt være på 1000 anslag inkl. mellemrum.
    Den studerende skal medbringe minimum to printede eksemplarer til den mundtlige eksamination.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige prøve varer 45 min og består af følgende elementer:
    • præsentation fra den studerende af metode, analyse og digitalt produkt: 15 min.
    • eksamensdialog: 20 min.
    • votering og afgivelse af resultat: 10 min.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af de elementer, der indgår i prøven, dvs. abstract samt den mundtlige præstation. Præstationen bedømmes ud fra 7-trinsskalaen i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål for 5. semester.
    Frist for aflevering
    Afleveringsfristen offentliggøres samtidig med at casen stilles.
68
timers undervisning
206
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Digital brugeroplevelse modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, portefolio-arbejde, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.