Digital brugeroplevelse
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med design af brugeroplevelser samt formidling af brugeradfærd og brugeroplevelser. Der er særligt fokus på visualisering med henblik på at kunne optimere brugeroplevelsen.
Viden
Begrebet ’brugeroplevelser’ forstås i bred forstand og kan være både internt i virksomheden eller eksternt i forhold til kunder og samarbejdspartnere.
Endelig beskæftiger fagelementet sig med kommunikation, både som led i optimering af brugeroplevelsen og som del af brugeroplevelsen.Den studerende har:
Færdigheder
• udviklingsbaseret viden om og forståelse for teknologiens rolle i kommunikation.
• forståelse for og kan reflektere over forskellige metoder til brugerundersøgelser og -tests af brugeroplevelse og brugeradfærd
• forståelse for og kan reflektere over det digitale koncepts betydning for brugerkontekst og forandringsproces.Den studerende kan:
Kompetencer
• anvende relevant teknologi til kommunikation om eller som del af et digitalt koncept
• mestre design og formidling af brugeroplevelser, herunder visualisering i en forretningsmæssig kontekst
• mestre at koble den digitale brugeroplevelse med forretningens strategi samt formidlingen heraf
• vurdere praksisnære problemstillinger ved anvendelse af teknologi som led i kommunikationen
• begrunde og vælge kommunikationsstrategi i forhold til den digitale brugeroplevelseDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med digital kommunikation
• selvstændigt indgå i faglige og tværfaglige samarbejder om at skabe digitale brugeroplevelser baseret på kvalificeret datagrundlag
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugeroplevelser - Undervisningsform
Der vil på uddannelsen anvendes en række forskellige undervisnings- og arbejdsformer, blandt andet, men ikke nødvendigvis begrænset til:
klasseundervisning
gruppearbejde
cases
virksomhedsbesøg
interdisciplinær, projektbaseret undervisning - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenForudsætning for at kunne gå til eksamen er deltagelse og aflevering af 5 obligatoriske afleveringer på 5. semester.
Kravene til de obligatoriske afleveringer er:
• at afleveringerne af institutionen skal være udpeget i 5. semesterguiden som obligatoriske afleveringer, dvs. bundne forudsætninger fra 5. semesters forløb.
• afleveringerne kan være et digitalt produkt, en konceptuel strategi og/eller funktionel prototype, rapport m.m.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer er én ekstern, individuel prøve efter 5. semester.
Prøven er en casebaseret individuel projektopgave med et mundtligt forsvar.
Den studerende modtager i starten af eksamensperioden en casebeskrivelse stillet af uddannelsen. Den studerende skal individuelt udarbejde et værdiskabende digitalt koncept. Dette koncept skal præsenteres i et mundtligt forsvar.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig, individuel prøve efter 5. semester.
Prøven er en casebaseret individuel projektopgave med et mundtligt forsvar.
Den studerende modtager i starten af eksamensperioden en casebeskrivelse stillet af uddannelsen. Den studerende skal individuelt udarbejde et værdiskabende digitalt koncept. Dette koncept skal præsenteres i et mundtligt forsvarOpgavetypeCaseopgaveFormkravDen studerende medbringer et printet abstract på max. 1000 anslag i to eksemplarer til prøven til støtte for eksaminator og censor under prøvenIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve varer 45 min og består af følgende elementer:
• præsentation fra den studerende af metode, analyse og digitalt produkt: 15 min.
• eksamensdialog: 20 min.
• votering og afgivelse af resultat: 10 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDer gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af de elementer, der indgår i prøven, dvs. abstract samt den mundtlige præstation. Præstationen bedømmes ud fra 7-trinsskalaen i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål for 5. semester
På faget Digital brugeroplevelse modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.