Konstruktion og bæredygtighed (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med konstruktion og dimensionering. Endvidere indgår bæredygtighed i relation til studieretningen og uddannelsens fokus med produktudvikling og integrering af teknologier.
Viden
(1) = Teoretisk produktudvikling
(2) = Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
(3) = Integreret produktudvikling og industriel designDen studerende har
Færdigheder
• (2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor om miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
• (2) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til konstruktion og produktudvikling inden for studieretningen samt kan reflektere over hvordan miljø- og bæredygtighedsperspektivet spiller ind på en virksomheds forretningDen studerende kan:
Kompetencer
• (2) anvende metoder til automatisering af processer inden for studieretningen og mestrer metoder til optimering af processer inden for studieretningen
• (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med konstruktion af løsninger samt begrunde og vælge relevante modeller til konstruktion af komplekse løsninger med bæredygtige teknologier
• (1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
• (3) håndtere konstruktion af komplekse og udviklingsorienterede løsninger inden for studieretningen.
• (3) selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på optimering af eksisterende løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
• (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til konstruktion og bæredygtighed inden for studieretningen. - Undervisningsform
På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav, for at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen ikke kan den studerende ikke gå til prøve før forudsætningen er opfyldt og den studerende har brugt et prøveforsøg.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDe individuelle læringsmål afprøves ved eksaminationer for
Projekt 1 - Teoretiske Produktudvikling
Projekt 2 - Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
Projekt 3 - Integreret Produktudvikling og Industriel DesignPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe beskrivelser for disse fag
Projekt 1 - Teoretiske Produktudvikling
Projekt 2 - Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
Projekt 3 - Integreret Produktudvikling og Industriel DesignIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Konstruktion og bæredygtighed (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, gruppearbejde, informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.