Innovation og industriel design (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med innovation generelt, og med hvorledes man på en systematisk måde kan skabe innovation i produktudvikling og procesoptimering ud fra en forståelse af studieretningens industri og vilkår.
Viden
(1) = Teoretisk produktudvikling
(2) = Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
(3) = Integreret produktudvikling og industriel designDen studerende:
Færdigheder
• (2) har udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor de teknologiske løsninger inden for studieretningens industri
• (1) har forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng
• (1) kan reflektere over alternative anvendelser af metoder og teknologi og tilhørende etiske problemstillinger.Den studerende kan:
Kompetencer
• (2) anvende metoder til optimering af eksisterende løsninger inden for studieretningen og mestrer metoder til anvendelse af teknologier i løsningerne inden for studieretningen
• (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med innovation og konstruktion i konkrete løsninger samt begrunde og vælge relevante metoder til design af løsninger
• (1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugereDen studerende kan:
• (3) håndtere innovative metoder til problemløsning af komplekse og udviklingsorienterede industrielle situationer inden for studieretningen.
• (3) selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på at designe nye innovative løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
• (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til innovation og industriel design inden for studieretningen. - Undervisningsform
På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav, for at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen ikke kan den studerende ikke gå til prøve før forudsætningen er opfyldt og den studerende har brugt et prøveforsøg.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDe individuelle læringsmål afprøves ved eksaminationer for
Projekt 1 - Teoretiske Produktudvikling
Projekt 2 - Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
Projekt 3 - Integreret Produktudvikling og Industriel DesignPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe beskrivelser for disse fag:
Projekt 1 - Teoretiske Produktudvikling
Projekt 2 - Faglig og Bæredygtig Produktudvikling
Projekt 3 - Integreret Produktudvikling og Industriel DesignIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Innovation og industriel design (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.