Teoretisk Produktudvikling (DA)
2019/2020- Formål
Viden
- forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Færdigheder
- udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et teknologisk projektarbejde.
- forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
- forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.- vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
Kompetencer
- formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.
- vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
- formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.
- formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
- formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugere- håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse med modifikationer af produkter og systemer.
- håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling og opbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen5. semester ”Teoretisk Produktudvikling”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftlige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven, betyder at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Der må ikke arbejdes i grupper.
Prøvens omfang er 20 ECTS.
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Projektet præsenteres af den studerende, max. 5 min. Herefter eksamineres den enkelte. Der afsættes 20 minutter pr. eksaminand inkl. votering og skift.FormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
Teori- og Metodeafsnit
Analyser og diskussioner
Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
Konklusion/er
Perspektivering
Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 6 til 9 normalsider
Resume på max. 1 normalside med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i den ene normalside.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmål markeret med tallet (3) i de nationale læringsmål for Teknisk integration og Produktudvikling.
Læringsmål fremgår af studieordningens afsnit 3.2.1 og 3.2.1.
På faget Teoretisk Produktudvikling (DA) modtager du 137 timers undervisning, hvilket svarer til 182 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, spil og rollespil, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.