Københavns Erhvervsakademi

en

Teoretisk Produktudvikling (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Theoretical Product Development (DA)
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9989501
Fag- /modulansvarlig
Christian Lystager
  • Formål
    Viden

    - forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
    - udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et teknologisk projektarbejde.
    - forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
    - forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.

    Færdigheder

    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
    - formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.
    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
    - formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.
    - formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
    - formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugere

    Kompetencer

    - håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse med modifikationer af produkter og systemer.
    - håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling og opbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    5. semester ”Teoretisk Produktudvikling”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
    være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
    Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftlige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven, betyder at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
    Der må ikke arbejdes i grupper.
    Prøvens omfang er 20 ECTS.
    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
    Projektet præsenteres af den studerende, max. 5 min. Herefter eksamineres den enkelte. Der afsættes 20 minutter pr. eksaminand inkl. votering og skift.
    Formkrav
    Projektrapporten skal som minimum indeholde:
     Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
     Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
     Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
     Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
     Teori- og Metodeafsnit
     Analyser og diskussioner
     Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
     Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
     Konklusion/er
     Perspektivering
     Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
     Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
     Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 6 til 9 normalsider
     Resume på max. 1 normalside med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i den ene normalside.
    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmål markeret med tallet (3) i de nationale læringsmål for Teknisk integration og Produktudvikling.
    Læringsmål fremgår af studieordningens afsnit 3.2.1 og 3.2.1.
137
timers undervisning
411
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Teoretisk Produktudvikling (DA) modtager du 137 timers undervisning, hvilket svarer til 182 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, spil og rollespil, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.