Teoretisk produktudvikling (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter
VidenTeknisk Integration:
Færdigheder
Den studerende har:
(1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Produktudvikling:
Den studerende har:
- (1) udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et
teknologisk projektarbejde.
- (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Innovation og Inudstriel Design:
Den studerende har:
- (1) forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.Teknisk Integration:
Kompetencer
Den studerene kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.
Konstruktion og Bærdygtighed:
Den studerende kan:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
Innovation og Industriel Design:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugereTeknisk Integration:
Den studerende kan:
-(1) håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse
med modifikationer af produkter og systemer.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
-(1) håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling ogopbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling. - Undervisningsform
På professionsbacheloruddannelsen i produktudvikling og teknisk integration anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer, hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde, er det en forudsætning, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav for, at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen, ikke kan den studerende ikke gå til prøve, før forudsætningen er opfyldt, og den studerende har brugt et prøveforsøg.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
5. semester ”Teoretisk Produktudvikling”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer må ikke arbejdes i grupper.
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt.
Projektet præsenteres af den studerende, max. 5 min. Herefter eksamineres den enkelte. Der afsættes 20 minutter pr. eksaminand inkl. votering og skift.OpgavetypeProjektrapport og fysisk udvikling af et fysisk og/eller digitalt produkt, der inkluderer elektroniske komponenterFormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
-Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
-Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
-Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og
teknisk integration
-Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
-Teori- og Metodeafsnit
-Analyser og diskussioner
-Løsningsforslag, herunder digitale, elektroniske og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-
up til proof of product
- Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
- Konklusion/er
- Perspektivering
- Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
- Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
- Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 6 til 9 normalsider
- Engelsk resume på max. 1 normalside med billeder af den endelige løsning afleveres
særskilt.
Billederne tæller ikke med i den ene normalside.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 minutter i alt:
5 Min. til præsentation
15 Min. til eksamination og votering
5 Min. til skiftHjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler, herunder elektroniske, er tilladt, med mindre det fremgår af den enkelte prøve. KEA kan desuden fastsætte begrænsninger i adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler af kapacitetsmæssige grunde.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmål markeret med tallet (1) i de nationale læringsmål for Teknisk integration og Produktudvikling.
Læringsmål fremgår af studieordningens afsnit 3.2.1 og 3.2.2.Frist for afleveringPrøven placeres ved midpunktekt af 1. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på PTi RoadMapSyge-/omprøveStuderende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.
Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg.
**VIGTIG** Manglende aflevering uden lægeerklæring eller evt. modtagelse af en ikke bestående karakter til 1. eksamens forsøge udløser en ny projektoplæg der skal løses i sted for den givet til 1. eksamensforsøg. Manglende aflevering eller en ikke bestående karakter på 1. reeksamen udløser en ny projektoplæg til 3. og sidste forsøg. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kan opløses ved studiestart
På faget Teoretisk produktudvikling (DA) modtager du 192 timers undervisning, hvilket svarer til 255 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektpræsentation, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.