Københavns Erhvervsakademi

en

Teoretisk produktudvikling (DA)

2023/2024
Engelsk titel
Theoretical Product Development (INT)
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
10 uger
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9989501
Fag- /modulansvarlig
Steen Mandsfelt Eriksen
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter

    Viden

    Teknisk Integration:
    Den studerende har:
    (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.

    Produktudvikling:
    Den studerende har:
    - (1) udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et
    teknologisk projektarbejde.
    - (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.

    Innovation og Industriel Design:
    Den studerende har:
    - (1) forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.

    Færdigheder

    Teknisk Integration:
    Den studerene kan:
    - (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
    - (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.

    Produktudvikling:
    Den studerende kan:
    - (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
    - (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.

    Konstruktion og Bærdygtighed:
    Den studerende kan:
    -(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.

    Innovation og Industriel Design:
    -(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugere

    Kompetencer

    Teknisk Integration:
    Den studerende kan:
    -(1) håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse
    med modifikationer af produkter og systemer.

    Produktudvikling:
    Den studerende kan:
    -(1) håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling ogopbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling.

  • Undervisningsform
    På professionsbacheloruddannelsen i produktudvikling og teknisk integration anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
    - Klasseundervisning
    - Gruppearbejde
    - Case baserede øvelser
    - Spil og rollespil
    - Virksomheds ekskursioner
    - Tværfaglig projektorienteret undervisning
    - Problembaseret læring
    - Tværfaglig vidensdeling
    - Studenteroplæg
    - Cooperative learning
    - Digitale læringsteknologier og læringsrum
    - Workshops
    - Selvstudium
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    En afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
    Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.

    For at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
    Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Prøven er en intern individuel skriftlig stedprøve.
    Opgavetype
    De 5 opgaver, som udgør de bundne forudsætninger, er skriftlige opgaver, som ikke indgår i bedømmelsen af prøven.
    Formkrav
    Hackathon: Robot teknologi dage

    Aflevering af robot projektet i form af en gruppe fremlæggelse på 'demodag' hvor alle medlemmer deltager og slides fra fremlæggelsen/grafisk dagbog



    3D CAD og teknisk integration

    I SolidWorks - en afsluttende opgave der omfatter modelbygning, spørgsmål til interface og/eller forståelse af softwaren - 2 til 4 timer.
    I Rhinoceros - en afsluttende opgave der omfatter modelbygning, spørgsmål til interface og/eller forståelse af softwaren - 2 til 4 timer.



    Teori og Skriftlig Formidling

    Skriv en opgave på min 4800 anslag maksimum 12000 anslag.



    Produkt Livscyklus Analyse

    1) Aflevere en presentation af minimum 7 sider for løsningen og .bilag
    2) Aflevere individuel refleksioner på løsningen minimum 2400 anslag maximum 4800 anslag maks 3 sider.



    'Front End' Produktudvikling

    Der stilles 5 opgaver i undervisningsforløbet. Disse 5 opgaver gennemgåes løbende og afleveres samlet når undervisningen afsluttes.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    3 timer
    Hjælpemidler der må medbringes
    Hjælpemidler er ikke tilladt.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren gives udelukkende på baggrund af den skriftlige stedprøve.
    De bundne forudsætninger indgår ikke i bedømmelsen.
    Frist for aflevering
    For at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
    Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kan opløses ved studiestart
192
timers undervisning
356
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Teoretisk produktudvikling (DA) modtager du 192 timers undervisning, hvilket svarer til 255 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektpræsentation, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: portefolio-arbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.