Teoretisk produktudvikling (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter
VidenTeknisk Integration:
Færdigheder
Den studerende har:
(1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Produktudvikling:
Den studerende har:
- (1) udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et
teknologisk projektarbejde.
- (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Innovation og Industriel Design:
Den studerende har:
- (1) forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.Teknisk Integration:
Kompetencer
Den studerene kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.
Konstruktion og Bærdygtighed:
Den studerende kan:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
Innovation og Industriel Design:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugereTeknisk Integration:
Den studerende kan:
-(1) håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse
med modifikationer af produkter og systemer.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
-(1) håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling ogopbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling. - Undervisningsform
På professionsbacheloruddannelsen i produktudvikling og teknisk integration anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
For at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøvePrøven er en intern individuel skriftlig stedprøve.OpgavetypeDe 5 opgaver, som udgør de bundne forudsætninger, er skriftlige opgaver, som ikke indgår i bedømmelsen af prøven.FormkravHackathon: Robot teknologi dage
Aflevering af robot projektet i form af en gruppe fremlæggelse på 'demodag' hvor alle medlemmer deltager og slides fra fremlæggelsen/grafisk dagbog
3D CAD og teknisk integration
I SolidWorks - en afsluttende opgave der omfatter modelbygning, spørgsmål til interface og/eller forståelse af softwaren - 2 til 4 timer.
I Rhinoceros - en afsluttende opgave der omfatter modelbygning, spørgsmål til interface og/eller forståelse af softwaren - 2 til 4 timer.
Teori og Skriftlig Formidling
Skriv en opgave på min 4800 anslag maksimum 12000 anslag.
Produkt Livscyklus Analyse
1) Aflevere en presentation af minimum 7 sider for løsningen og .bilag
2) Aflevere individuel refleksioner på løsningen minimum 2400 anslag maximum 4800 anslag maks 3 sider.
'Front End' Produktudvikling
Der stilles 5 opgaver i undervisningsforløbet. Disse 5 opgaver gennemgåes løbende og afleveres samlet når undervisningen afsluttes.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed3 timerHjælpemidler der må medbringesHjælpemidler er ikke tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren gives udelukkende på baggrund af den skriftlige stedprøve.
De bundne forudsætninger indgår ikke i bedømmelsen.Frist for afleveringFor at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kan opløses ved studiestart
På faget Teoretisk produktudvikling (DA) modtager du 192 timers undervisning, hvilket svarer til 255 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektpræsentation, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.