Teoretisk produktudvikling (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter
Viden
Som en særlig bestanddel af bachelor studiet ligger evnen til selvstændigt at identificere og tilegne sig ny viden. Over en uge stilles derfor en opgave om udpegning af et selvstudie område, planlægning heraf og eksekvering af selvstudiet. Område og niveau skal godkendes af underviser. Resultatet skal afleveres og fremlægges. Særlig gode resultater kan få adgang til at fortsætte arbejdet på valgfaget 'Selvvalgt projekt' på 5 ects på 6 semester.Teknisk Integration:
Færdigheder
Den studerende har:
(1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Produktudvikling:
Den studerende har:
- (1) udviklingsbaseret viden om den praktiske og teoretiske metodiske opbygning i et
teknologisk projektarbejde.
- (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudviklingsprocesser i alle dens faser – herunder projektets økonomiske konsekvens både under fremstilling/opbygning og drift, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.
Innovation og Industriel Design:
Den studerende har:
- (1) forståelse for praksis, filosofi, anvendt teori og metode når teknologi anvendes i en industriel sammenhæng samt kan reflektere over alternative anvendelser og tilhørende etiske problemstillinger.Teknisk Integration:
Kompetencer
Den studerene kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
- (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved begrebers betydning og anvendelse i sammenhæng med udviklingen i fagsprog og teknologi samt begrunde og vælge relevante begreber.
- (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsmodeller til fagfæller, brugere og samarbejdspartnere set ud fra en virksomhedskontekst, herunder miljø og bæredygtighedsmæssige hensyn i produktudviklingen.
Konstruktion og Bærdygtighed:
Den studerende kan:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
Innovation og Industriel Design:
-(1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere i industrien og brugereTeknisk Integration:
Den studerende kan:
-(1) håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse
med modifikationer af produkter og systemer.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
-(1) håndtere såvel forretningsmæssig som teknologisk hensigtsmæssig produktudvikling ogopbygge et projektdesign for et teknologisk projektarbejde på baggrund af valg, analyse og afgrænsning af en problemstilling. - Undervisningsform
På professionsbacheloruddannelsen i produktudvikling og teknisk integration anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag også baseret på gruppeprojektarbejde i mange af de undervisningsforløb som rummes i faget, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage heri. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og øvelser.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
For at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøvePrøven er en intern individuel skriftlig stedprøve.OpgavetypeDe 5 opgaver, som udgør de bundne forudsætninger, er skriftlige opgaver, som ikke indgår i bedømmelsen af prøven.Formkrav'Front End' Produktudvikling
Der stilles 5 opgaver i undervisningsforløbet. Disse 5 opgaver gennemgåes løbende/dagligt med samtidig feedback og afleveres samlet når undervisningen afsluttes.
Hackathon: Robot teknologi dage
Aflevering af robot projektet i form af en gruppe fremlæggelse på 'demodag' hvor alle medlemmer deltager og slides fra fremlæggelsen/grafisk dagbog
Feedback er mundtlig og/eller skriftlig.
Produkt Livscyklus Analyse
1) Aflevere en presentation af minimum 7 sider for løsningen og .bilag
2) Aflevere individuel refleksioner på løsningen minimum 2400 anslag maximum 4800 anslag maks 3 sider.
Feedback er mundtlig og skriftlig
Research - validering gennem dataindsamling
Igennem et ugeforløb arbejdes med research omkring datadrevet grundlag for et projekt. Forløbet dokumenteres i et MIRO board.
Feedback er mundtlig og skriftlig
3D CAD og teknisk integration
Rhinoceros - en afsluttende opgave der omfatter modelbygning, spørgsmål til interface og/eller forståelse af softwaren - 2 til 4 timer.
Feedback er mundtlig og skriftligIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed4 timerHjælpemidler der må medbringesHjælpemidler er ikke tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren gives udelukkende på baggrund af den skriftlige stedprøve.
De bundne forudsætninger indgår ikke i bedømmelsen.Frist for afleveringFor at gå til eksamen i "Teoretisk Produktudvikling" skal den studerende løbende aflevere 5 skriftlige opgaver, som vil blive stillet i løbet af semestret. Hvis disse afleveringer afleveres rettidigt løbende, vil der blive givet feedback til den studerende for hver enkelt opgave.
Der vil blive fastsat en afleveringsdato, hvor alle 5 opgaver senest skal være afleveret, for at blive indstillet til eksamen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kan opløses ved studiestart
På faget Teoretisk produktudvikling (DA) modtager du 258 timers undervisning, hvilket svarer til 343 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 47% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektpræsentation, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.