Københavns Erhvervsakademi

en

Faglig og bæredygtig produktudvikling (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Professional and sustainable product development (DA)
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9989502
Fag- /modulansvarlig
Christian Lystager
  • Formål
    Viden

    - udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor om miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
    - forståelse for praksis, anvendt teori og metode til konstruktion og produktudvikling inden for studieretningen samt kan reflektere over hvordan miljø- og bæredygtighedsperspektivet spiller ind på en virksomheds forretning.
    - udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor de teknologiske løsninger inden for studieretningens industri.

    Færdigheder

    Den studerende kan
    - anvende metoder til automatisering af processer inden for studieretningen og mestrer metoder til optimering af processer inden for studieretningen.
    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med konstruktion af løsninger samt begrunde og vælge relevante modeller til konstruktion af komplekse løsninger med bæredygtige teknologier.
    - anvende metoder til optimering af eksisterende løsninger inden for studieretningen og mestrer metoder til anvendelse af teknologier i løsningerne inden for studieretningen
    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med innovation og konstruktion i konkrete løsninger samt begrunde og vælge relevante metoder til design af løsninger

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    1. semester ”Faglig produktudvikling og design projekt”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
    være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
    Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftlige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven, betyder at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.
    Deltagelse i plenumdage, jf. afsnit 5.1.2.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
    Gruppestørrelsen anbefales til 3-4 studerende.
    Prøvens omfang er 10 ECTS.
    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
    Projektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skift
    Formkrav
    Projektrapporten skal som minimum indeholde:
    - Forside med titel, personbilleder, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
    - Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
    - Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
    - Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
    - Teori- og Metodeafsnit
    - Analyser og diskussioner
    - Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
    - Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
    - Konklusion/er
    - Perspektivering
    - Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
    - Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
    - Resume på max. 3 normalsider med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i de tre normalsider.
    Projektrapporten skal for grupper med -
    - 2 personer – intervallet 14 – 18 sider (33600-43200 anslag)
    - 3 og 4 personer – intervallet 16 – 20 sider (38400-48000 anslag)
    - 5 personer – intervallet 16 – 22 sider (38400-52800 anslag)
    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern og ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmålene for studieretningerne og de relevante nationale fagelementer.
    Læringsmål fremgår af studieordningens fællesdel, afsnit 1.4 (1.4.1, 1.4.2 og 1.4.3) samt
    Markeret med (2) fra 3.2.3 Konstruktion og bæredygtighed og 3.2.4 Innovation og industriel design.
68
timers undervisning
206
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Faglig og bæredygtig produktudvikling (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, spil og rollespil, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.