Københavns Erhvervsakademi

en

Faglig og Bæredygtig Produktudvikling (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Professional and Sustainable Product Development (INT)
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
7 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9989502 / 4107-10140
Fag- /modulansvarlig
Steen Mandsfelt Eriksen
  • Formål og læringsmål

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Fagelementet beskæftiger sig med konstruktion og dimensionering. Endvidere indgår bæredygtighed i relation til studieretningen og uddannelsens fokus med produktudvikling og integrering af teknologier.

    Innovation og Industriel Design:
    Fagelementet beskæftiger sig med innovation generelt, og med hvorledes man på en systematisk måde kan skabe innovation i produktudvikling og procesoptimering ud fra en forståelse af studieretningens industri og vilkår.

    Viden

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Den studerende har
    -(2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor om miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
    -(2) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til konstruktion og produktudvikling inden for studieretningen samt kan reflektere over hvordan miljø- og bæredygtighedsperspektivet spiller ind på en virksomheds forretning

    Innovation og Industriel Design:
    Den studerende har
    - (2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor de teknologiske løsninger inden for studieretningens industri.

    Færdigheder

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Den studerende kan:
    - (2) anvende metoder til automatisering af processer inden for studieretningen og mestrer metoder til optimering af processer inden for studieretningen
    - (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med konstruktion af løsninger samt begrunde og vælge relevante modeller til konstruktion af komplekse løsninger med bæredygtige teknologier

    Innovation og Industriel Design:
    Den studerende kan:
    - (2) anvende metoder til optimering af eksisterende løsninger inden for studieretningen og mestrer metoder til anvendelse af teknologier i løsningerne inden for studieretningen
    - (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med innovation og konstruktion i konkrete løsninger samt begrunde og vælge relevante metoder til design af løsninger

  • Undervisningsform
    På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
    - Klasseundervisning
    - Gruppearbejde
    - Case baserede øvelser
    - Spil og rollespil
    - Virksomheds ekskursioner
    - Tværfaglig projektorienteret undervisning
    - Problembaseret læring
    - Tværfaglig vidensdeling
    - Studenteroplæg
    - Cooperative learning
    - Digitale læringsteknologier og læringsrum
    - Workshops
    - selvstudium
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    En afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.

    I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav, for at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen ikke kan den studerende ikke gå til prøve før forudsætningen er opfyldt og den studerende har brugt et prøveforsøg.

    Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
    Plenum dage (gælder både for 5. og 6. semester)
    Plenum dage er op til 6 undervisningsdage på et semester, hvor der skal fremlægges i plenum fra hver gruppe på semesteret. Alle grupper skal fremlægge efter en plan fastlagt af underviseren og forventes at deltage aktivt med faglig feedback til alle øvrige grupper på hele undervisningsdagen. Grupperne får fremlægningstid i forhold til gruppestørrelsen. Underviseren giver afslutningsvis enkelte kommentarer til hver gruppe som opsummering på diskussionen. Plenum dagene betragtes som bundne forudsætninger for studerende på 5. semester og 6. semester relateret til projekteksamen 1, 2 og 3. Plenum dagene skemalægges. For at kunne gå til de pågældende eksamener må hver studerende højst udeblive én gang per semester ud af det planlagte antal plenum dage.

    1. semester ”Faglig produktudvikling og design projekt”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
    være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af de seneste 7 ugers arbejde med projektet.
    I bedømmelses grundlaget indgår ligeligt vægtet 1 og 2 herunder;
    1) alt fysisk og digitalt valideringsarbejde, fx men ikke begrænset til; mock ups, funktionsmodeller, elektronikmodeller, 3d printede modeller, modeller for tolerancepasninger, skalamodeller, skuemodeller, video og foto af brugerfeedback ifm anvendelse af modellerne, VR/AR/MR validering mm.
    2) et digitalt proces whiteboard (fx MIRO eller tilsvarende) hvor hver enkelt studerende kan zoome mellem alle processer og delresultatater dokumenteret i 7 ugers forløbet samt nedskrevne, personlige reflektioner over udviklingsforløbet

    Alt under 1) afleveres af gruppen samtidig på eksamenstidspunktet.

    Alt under 2) afleveres som link på et før eksamen fastsat tidspunkt
    Opgavetype
    Kombineret Gruppe/individual projekt med fokus på praksisnære resultater og dokumentation af proces.

    Gruppestørrelsen er mellem 2-4 studerende.
    Formkrav
    1) Fysisk og digitalt valideringsarbejde:
    digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of
    product

    2) et digitalt proces whiteboard (standard størrelse) skal som minimum indeholde:
    - Tro og love erklæring eller aflevering på Wiseflow
    - liste over forkortelser
    - Problemfelt og afgræsninger
    - virksomhedsrelevans
    - Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
    - Teori- og Metode dokumentation - fx i form af udsnit af research papers, figurer fra bøger mv - kilder skal være angivet med reference og links skal være aktive
    - proces forløb dokumenteret med billeder af de vigtigste afprøvninger både dem som er lykkedes og dem som har fejlet
    - Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
    - Løsningsforslag,
    - Konklusion/er

    Det digitale whiteboard behøver ikke at være opstillet i tidsmæssig kronologisk orden men kan anvende andre principper, fx faseinddeling
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skift.

    Projektet præsenteres af gruppen samlet med 5 min. pr deltager. (dsv fx 2 i gruppen har 10min totalt) Herefter eksamineres der individuelt.

    Hvert gruppemedlem eksamineres med spørgsmål i alt materiale både 1) Fysisk og digitalt valideringsarbejde og 2) Digitalt proces whiteboard op til 15 min.

    Endelig er 10 min afsat til votering og skift.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle hjælpemidler, herunder elektroniske, er tilladt, med mindre det fremgår af den enkelte prøve. KEA kan desuden fastsætte begrænsninger i adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler af kapacitetsmæssige grunde.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmålene for studieretningerne og de relevante nationale fagelementer. Læringsmålene fremgår ovenfor.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kan findes ved studiestart
120
timers undervisning
154
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Faglig og Bæredygtig Produktudvikling (DA) modtager du 120 timers undervisning, hvilket svarer til 160 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, værksted, øvelser, informationssøgning, indsamling af empiri.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.