Københavns Erhvervsakademi

en

Faglig og Bæredygtig Produktudvikling - Studieretningen IT og elektronik

2022/2023
Engelsk titel
Professional and Sustainable Product Development - Programme Specialisation IT and Electronics
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
7 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9989505
Fag- /modulansvarlig
Peter Sommer
  • Formål og læringsmål

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Fagelementet beskæftiger sig med konstruktion og dimensionering. Endvidere indgår bæredygtighed i relation til studieretningen og uddannelsens fokus med produktudvikling og integrering af teknologier.

    Innovation og Industriel Design:
    Fagelementet beskæftiger sig med innovation generelt, og med hvorledes man på en systematisk måde kan skabe innovation i produktudvikling og procesoptimering ud fra en forståelse af studieretningens industri og vilkår.

    Viden

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Den studerende har
    -(2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor om miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
    -(2) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til konstruktion og produktudvikling inden for studieretningen samt kan reflektere over hvordan miljø- og bæredygtighedsperspektivet spiller ind på en virksomheds forretning

    Innovation og Industriel Design:
    Den studerende har
    - (2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor de teknologiske løsninger inden for studieretningens industri.

    Studieretningen IT og elektronik har tillige disse læringsmål:
    Den uddannede har:
    - udviklingsbaseret viden om miljø og bæredygtighed inden for elektronik- og datakonstruktion samt netværksprojektering.
    - forståelse for praksis, anvendte fagspecifikke metoder og teorier til brug for udvikling af it- og netværksløsninger, samt elektroniske og datatekniske systemer samt kan reflektere over praksis og anvendelse af teori og metode.

    Færdigheder

    Konstruktion og Bæredygtighed:
    Den studerende kan:
    - (2) anvende metoder til automatisering af processer inden for studieretningen og mestrer metoder til optimering af processer inden for studieretningen
    - (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med konstruktion af løsninger samt begrunde og vælge relevante modeller til konstruktion af komplekse løsninger med bæredygtige teknologier

    Innovation og Industriel Design:
    Den studerende kan:
    - (2) anvende metoder til optimering af eksisterende løsninger inden for studieretningen og mestrer metoder til anvendelse af teknologier i løsningerne inden for studieretningen
    - (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med innovation og konstruktion i konkrete løsninger samt begrunde og vælge relevante metoder til design af løsninger

    Studieretningen It og elektronik har tillige disse læringsmål:
    Den uddannede kan:
    - anvende metoder og redskaber inden for komplekse it- og netværksløsninger samt elektroniske og datatekniske systemer, og skal mestre videreudvikling og tilpasning af løsninger
    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller til sikring af bæredygtighed i valg af teknologi og materialer.
    - formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    Studieretningen It og elektronik har tillige disse læringsmål:
    Den uddannede kan:
    - håndtere innovative, komplekse og udviklingsorienterede problemløsninger til design og anvendelse af it-løsninger i industriel sammenhæng.
    - selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre faggrupper i forbindelse med komplekse it- og netværksløsninger samt elektroniske og datatekniske systemer, der skal integreres i tværfaglige projekter. og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    - identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i egen faglig, tværfaglig og metodisk viden samt færdigheder og kompetencer inden for komplekse IT- og netværksløsninger samt elektroniske og datatekniske systemer i relation til udvikling af tværfaglige tekniske løsninger.

  • Undervisningsform
    På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
    - Klasseundervisning
    - Gruppearbejde
    - Case baserede øvelser
    - Spil og rollespil
    - Virksomheds ekskursioner
    - Tværfaglig projektorienteret undervisning
    - Problembaseret læring
    - Tværfaglig vidensdeling
    - Studenteroplæg
    - Cooperative learning
    - Digitale læringsteknologier og læringsrum
    - Workshops
    - selvstudium
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    En afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.

    I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav, for at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen ikke kan den studerende ikke gå til prøve før forudsætningen er opfyldt og den studerende har brugt et prøveforsøg.

    Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
    Plenum dage (gælder både for 5. og 6. semester)
    Plenum dage er op til 6 undervisningsdage på et semester, hvor der skal fremlægges i plenum fra hver gruppe på semesteret. Alle grupper skal fremlægge efter en plan fastlagt af underviseren og forventes at deltage aktivt med faglig feedback til alle øvrige grupper på hele undervisningsdagen. Grupperne får fremlægningstid i forhold til gruppestørrelsen. Underviseren giver afslutningsvis enkelte kommentarer til hver gruppe som opsummering på diskussionen. Plenum dagene betragtes som bundne forudsætninger for studerende på 5. semester og 6. semester relateret til projekteksamen 1, 2 og 3. Plenum dagene skemalægges. For at kunne gå til de pågældende eksamener må hver studerende højst udeblive én gang per semester ud af det planlagte antal plenum dage.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt.
    Projektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skift
    Opgavetype
    Komineret Gruppe/individual rapport der dokumenter videreudvikling af en udvalgte projekt fra tidligere fag.
    Formkrav
    Rapporten er delt i en gruppedel og individuelle afsnit, 1 fra hver studerende i gruppen.

    Gruppedelen udgøres af en 5 normalsiders synopsis samt som bilag også gruppens
    aflevering i faget Innovation og industriel design (iMotions opgaven) og faget Konstruktion og bæredygtighed (Miljørapport)

    Projektrapporten skal som minimum indeholde:
    - Forside med titel, personbilleder, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
    - Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
    - Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og
    teknisk integration
    - Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
    - Teori- og Metodeafsnit
    Analyser og diskussioner
    - Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of
    product
    - Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
    - Konklusion/er
    - Perspektivering
    - Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
    - Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
    - Engelsk resume på max. 3 normalsider med billeder af den endelige løsning afleveres
    særskilt. Billederne tæller ikke med i de tre normalsider. Resumeet indgår ikke i bedømmelsen.

    Projektrapporten skal for grupper med - 2 - 4 personer – (udover gruppedelens 5 normalsider) maksimalt være på 9 sider (21600 anslag) pr studerende
    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter.

    Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Projektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skift
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle hjælpemidler, herunder elektroniske, er tilladt, med mindre det fremgår af den enkelte prøve. KEA kan desuden fastsætte begrænsninger i adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler af kapacitetsmæssige grunde.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmålene for studieretningerne og de relevante nationale fagelementer.
    Læringsmål fremgår af studieordningens fællesdel, afsnit 1.4 (1.4.1, 1.4.2 og 1.4.3) samt
    Markeret med (2) fra 3.2.3 Konstruktion og bæredygtighed og 3.2.4 Innovation og industriel design.
    Frist for aflevering
    Prøven placeres ved udgangen af 5. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på PTi Roadmap.
    Syge-/omprøve
    Studerende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
    Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.

    Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kan findes ved studiestart
120
timers undervisning
154
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Faglig og Bæredygtig Produktudvikling - Studieretningen IT og elektronik modtager du 120 timers undervisning, hvilket svarer til 160 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, værksted, øvelser, informationssøgning, indsamling af empiri.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.