Teknisk Integration (EN)
2019/2020- Formål
Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter
VidenDen studerende har
Færdigheder
• (3) udviklingsbaseret viden om væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen i forbindelse med produkter og systemer samt om ledelses-, planlægnings- og vurderingsværktøjer på miljøområdet herunder miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
• (1) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til produktudvikling og innovation set i sammenhæng med virksomheders organisationer og systemer, og kan reflektere over hvorledes de anvendes i en forretningsmæssig kontekst.Den studerende kan
Kompetencer
• (3) anvende metoder og redskaber til identifikation og analyse af betydende teknologiske forhold vedrørende sammenhængen mellem et produkts konstruktion, fremstilling og brug, og skal mestre vurdering af væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen af produkter og systemer herunder relationerne mellem teknologi, teknik, viden og organisation(er).
• (1) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved implementeringsprocesser knyttet til brugen af nye teknologier på tværs i organisationen samt identificere styrker og svagheder ved disses og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
• (1) formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere herunder anvende relevante it-værktøjer i udarbejdelse og præsentation af projekter, koncepter og løsningsforslag.Den studerende kan
• (1) håndtere dele af kompleks produkt- og teknologiudvikling, herunder også i forbindelse med modifikationer af produkter og systemer.
• (3) selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af organisation og gængse faggrænser, med henblik på implementering af teknologier og koncepter, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik, herunder styre og lede tekniske udviklingsprojekter.
• (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til udvikling, implementering og styring af integration af teknologier. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case baserede øvelser
• Spil og rollespil
• Virksomheds ekskursioner
• Tværfaglig projektorienteret undervisning
• Problembaseret læring
• Tværfaglig vidensdeling
• Studenteroplæg
• Cooperative learning
• Digitale læringsteknologier og læringsrum
• Workshops
• selvstudium
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen5. semester ”Teoretisk Produktudvikling”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftlige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven, betyder at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Projektet præsenteres af den studerende, max. 5 min. Herefter eksamineres den enkelte. Der afsættes 20 minutter pr. eksaminand inkl. votering og skift.PrøveformMundtlig prøveFormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
• Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
• Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
• Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
• Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
• Teori- og Metodeafsnit
• Analyser og diskussioner
• Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
• Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
• Konklusion/er
• Perspektivering
• Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
• Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
• Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 6 til 9 normalsider
• Resume på max. 1 normalside med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i den ene normalside.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Teknisk Integration (EN) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, spil og rollespil, virksomhedsbesøg, tværfaglig projektorganiseret undervisning, projektpræsentation, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.