Konstruktion og Bæredygtighed (EN)
2019/2020- Formål
Fagelementet beskæftiger sig med konstruktion og dimensionering ud fra de studerende adgangsgivende uddannelse og studieretning. Endvidere indgår bæredygtighed i relation til studieretningen og til uddannelsens fokus med produktudvikling og integrering af teknologier.
VidenDen studerende har
Færdigheder
• (2) udviklingsbaseret viden om praksis og anvendte teori og metoder indenfor om miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.
• (2) forståelse for praksis, anvendt teori og metode til konstruktion og produktudvikling inden for studieretningen samt kan reflektere over hvordan miljø- og bæredygtighedsperspektivet spiller ind på en virksomheds forretning.Den studerende kan
Kompetencer
• (2) anvende metoder til automatisering af processer inden for studieretningen og mestrer metoder til optimering af processer inden for studieretningen.
• (2) vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forbindelse med konstruktion af løsninger samt begrunde og vælge relevante modeller til konstruktion af komplekse løsninger med bæredygtige teknologier.
• (1) formidle praksisnære og faglige modeller og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende kan
• (3) håndtere konstruktion af komplekse og udviklingsorienterede løsninger inden for studieretningen.
• (3) selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på optimering af eksisterende løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
• (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til konstruktion og bæredygtighed inden for studieretningen. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case baserede øvelser
• Spil og rollespil
• Virksomheds ekskursioner
• Tværfaglig projektorienteret undervisning
• Problembaseret læring
• Tværfaglig vidensdeling
• Studenteroplæg
• Cooperative learning
• Digitale læringsteknologier og læringsrum
• Workshops
• selvstudium
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen1. semester ”Faglig produktudvikling og design projekt”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal: opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftlige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven, betyder at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.
Deltagelse i plenumdage, jf. afsnit 5.1.2.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformMundtlig prøvePrøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Gruppestørrelsen anbefales til 3-4 studerende.
Prøvens omfang er 10 ECTS.
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Projektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skiftFormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
• Forside med titel, personbilleder, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
• Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
• Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
• Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
• Teori- og Metodeafsnit
• Analyser og diskussioner
• Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
• Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
• Konklusion/er
• Perspektivering
• Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
• Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
• Resume på max. 3 normalsider med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i de tre normalsider.
Projektrapporten skal for grupper med -
• 2 personer – intervallet 14 – 18 sider (33600-43200 anslag)
• 3 og 4 personer – intervallet 16 – 20 sider (38400-48000 anslag)
• 5 personer – intervallet 16 – 22 sider (38400-52800 anslag)
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmålene for studieretningerne og de relevante nationale fagelementer.
Læringsmål fremgår af studieordningens fællesdel, afsnit 1.4 (1.4.1, 1.4.2 og 1.4.3) samt
Markeret med (2) fra 3.2.3 Konstruktion og bæredygtighed og 3.2.4 Innovation og industriel design.
På faget Konstruktion og Bæredygtighed (EN) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, spil og rollespil, virksomhedsbesøg, tværfaglig projektorganiseret undervisning, projektpræsentation, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.