Integreret produktudvikling og industriel design (DA)
2019/2020- Formål
Viden
Den studerende har
Færdigheder
- udviklingsbaseret viden om væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen i forbindelse med produkter og systemer samt om ledelses-, planlægnings- og vurderingsværktøjer på miljøområdet herunder miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.Den studerende kan
Kompetencer
- anvende metoder og redskaber til identifikation og analyse af betydende teknologiske forhold vedrørende sammenhængen mellem et produkts konstruktion, fremstilling og brug, og skal mestre vurdering af væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen af produkter og systemer herunder relationerne mellem teknologi, teknik, viden og organisation(er).
- anvende metoder og redskaber til identifikation og indsamling af virksomhedens datagrundlag og på den baggrund bidrage til udvikling og optimering af processer på tværs i organisationen, og skal mestre planlægning af udviklingsarbejdet, test af produktet/løsningen (proof of concept) samt identificere kvaliteten af et teknologisk- selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af organisation og gængse faggrænser, med henblik på implementering af teknologier og koncepter, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik, herunder styre og lede tekniske udviklingsprojekter.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til udvikling, implementering og styring af integration af teknologier.
- selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af organisation og gængse faggrænser, med henblik på implementering af produktudvikling, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til produktudvikling.
- håndtere konstruktion af komplekse og udviklingsorienterede løsninger inden for studieretningen.
- selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på optimering af eksisterende løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til konstruktion og bæredygtighed inden for studieretningen.
- håndtere innovative metoder til problemløsning af komplekse og udviklingsorienterede industrielle situationer inden for studieretningen.
- selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på at designe nye innovative løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til innovation og industriel design inden for studieretningen. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen6. semester ”Tværfaglig Produktudvikling og design projekt”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranet
Manglende opfyldelse af formkrav eller for sen aflevering af det skriftelige projekt, som udgør den skriftlige del af prøven betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.
Deltagelse i plenumdage, jf. afsnit 5.1.2.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Gruppestørrelsen anbefales til 3-4 studerende.
Prøvens omfang er 10 ECTS.
Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Projektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. Votering og skift.FormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
- Forside med titel, personbilleder, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
- Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
- Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og teknisk integration
- Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
- Teori- og Metodeafsnit
- Analyser og diskussioner
- Løsningsforslag, herunder digitale og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-up til proof of product
- Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
- Konklusion/er
- Perspektivering
- Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
- Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
- Resume på max. 3 normalsider med billeder af den endelige løsning afleveres særskilt. Billederne tæller ikke med i de tre normalsider.
Projektrapporten skal for grupper med -
- 2 personer – intervallet 14 – 18 sider (33600-43200 anslag)
- 3 og 4 personer – intervallet 16 – 20 sider (38400-48000 anslag)
- 5 personer – intervallet 16 – 22 sider (38400-52800 anslag)
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmål markeret med tallet (3) i de nationale læringsmål for Teknisk integration og Produktudvikling.
Læringsmål fremgår af studieordningens afsnit 3.2.1 og 3.2.1.
På faget Integreret produktudvikling og industriel design (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, spil og rollespil, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.