Integreret produktudvikling og industriel design (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Teknisk Integration:
Viden
Fagelementet beskæftiger sig med forståelse af teknologi begrebet, forskning inden for nye teknologier og deres anvendelse. Dette sættes ind i forretningsmæssig kontekst, hvorfra der arbejdes videre med integration, udnyttelse og implementering af teknologi og koncepter i et tværorganisatorisk perspektiv. Fagelementet indeholder endvidere metoder og redskaber til rådgivning samt styring og ledelse af tværfaglige udviklingsaktiviteter.
Produktudvikling:
Fagelementet beskæftiger sig med produktudvikling og optimering af processer set ud fra et forretningsmæssigt perspektiv, herunder hvorledes man identificerer og involverer eksperter og brugere i udviklings- og optimeringsprocesser. Der fokuseres på det tværfaglig samt på hvorledes man kan identificere, opsamle, bearbejde og videreudvikle data i en produkt- og proces udviklings- sammenhæng.
Konstruktion og Bæredygtighed:
Fagelementet beskæftiger sig med konstruktion og dimensionering ud fra de studerende adgangsgivende uddannelse og studieretning. Endvidere indgår bæredygtighed i relation til studieretningen og til uddannelsens fokus med produktudvikling og integrering af teknologier.
Innovation og Industriel Design:
Fagelementet beskæftiger sig med innovation generelt, og med hvorledes man på en systematisk måde kan skabe innovation i produktudvikling og procesoptimering ud fra en forståelse af studieretningens industri og vilkår.Teknisk Integration:
Færdigheder
Den studerende har:
- (3) udviklingsbaseret viden om væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen i forbindelse med produkter og systemer samt om ledelses-, planlægnings- og vurderingsværktøjer på miljøområdet herunder miljøstyring, miljøledelsessystemer og bæredygtighedsfilosofier.Teknisk Integration:
Kompetencer
Den studerene kan:
- (3) anvende metoder og redskaber til identifikation og analyse af betydende teknologiskeforhold vedrørende sammenhængen mellem et produkts konstruktion, fremstilling og brug, og skal mestre vurdering af væsentlige praktiske og teoretiske aspekter ved integrationen af produkter og systemer herunder relationerne mellem teknologi, teknik, viden og organisation(er).
Produktudvikling:
Den studerende kan:
- (3) anvende metoder og redskaber til identifikation og indsamling af virksomhedens
datagrundlag og på den baggrund bidrage til udvikling og optimering af processer på tværs i organisationen, og skal mestre planlægning af udviklingsarbejdet, test af produktet/løsningen (proof of concept) samt identificere kvaliteten af et teknologisk projektarbejde set i forhold til resultater, gyldighed, pålidelighed og relevans.Teknisk Integration:
Den studerende kan:
- (3) selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af organisation og
gængse faggrænser, med henblik på implementering af teknologier og koncepter, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik, herunder styre og lede tekniske udviklingsprojekter.
- (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til udvikling, implementering og styring af integration af teknologier.
Produktudvikling:
Den studerende kan:
- (3) selvstændigt indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af organisation og
gængse faggrænser, med henblik på implementering af produktudvikling, og påtage sig
ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
- (3) identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i
relation til produktudvikling.
Konstruktion og Bæredygtighed:
Den studerende kan:
- (3) håndtere konstruktion af komplekse og udviklingsorienterede løsninger inden for
studieretningen.
- (3) selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på optimering af eksisterende løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
Innovation og Industriel Design:
- (3) håndtere innovative metoder til problemløsning af komplekse og udviklingsorienterede industrielle situationer inden for studieretningen.
- (3) selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på at designe nye innovative løsninger i industriel sammenhæng, og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik. - Undervisningsform
På professionsbacheloruddannelsen i produktudvikling og teknisk integration anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Problembaseret læring
- Tværfaglig vidensdeling
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn afgørende del af dette studies berettigelse er integrationsdelen – at få kompetence til at integrere tekniske fagligheder i samspil med andre. Dette er integratorrollen. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer, hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde, er det en forudsætning, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav for, at man kan deltage i eksamen. Opfyldes forudsætningen, ikke kan den studerende ikke gå til prøve, før forudsætningen er opfyldt, og den studerende har brugt et prøveforsøg.
Der er mødepligt til plenumdage på uddannelsen.
6. semester ”Tværfaglig Produktudvikling og design projekt”, udgør såvel bedømmelses- som eksaminations-/prøvegrundlag, og skal opfylde formkravene, jf. nedenfor og
være afleveret rettidigt, jf. eksamensplanen, som findes på intranetFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en intern individuel mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Gruppestørrelsen er mellem 2-4 studerende.OpgavetypeProjektrapport der dokumenterer udvikling af et fysisk og/eller digital produkt i samarbejde med en firma eller fra projektoplægget givet af uddannelsenFormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
-Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
-Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
-Indledning/motivering med eksplicitering af opgavens relation til produktudvikling og
teknisk integration
-Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
-Teori- og Metodeafsnit
-Analyser og diskussioner
-Løsningsforslag, herunder digitale, elektroniske og/eller fysiske modeller fra forsøg/mock-
up til proof of product
- Økonomiske og konstruktionsrelaterede konsekvensberegninger
- Konklusion/er
- Perspektivering
- Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
- Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
- Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 6 til 9 normalsider
- Resume på max. 1 normalside med billeder af den endelige løsning afleveres
særskilt. Billederne tæller ikke med i den ene normalside.
Projektrapporten skal for grupper med -
2 personer – maksimalt udgøre 18 sider (43200 anslag)
3 og 4 personer - maksimalt udgøre 20 sider (48000 anslag)
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag, i form af f.eks. tegninger, diagrammer og lignende er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedProjektet præsenteres individuelt. Hvert gruppemedlem fremlægger max. 5 min med efterfølgende eksamination. Der afsættes 30 minutter pr. eksaminand inkl. votering og skift.Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler, herunder elektroniske, er tilladt, med mindre det fremgår af den enkelte prøve. KEA kan desuden fastsætte begrænsninger i adgangen til at anvende elektroniske hjælpemidler af kapacitetsmæssige grunde.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Bedømmelseskriterierne for prøven svarer til læringsmålene ovenfor.Frist for afleveringPrøven placeres ved slutning af 6. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på PTi RoadMapSyge-/omprøveStuderende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.
Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Vil oplyses ved studiestart
På faget Integreret produktudvikling og industriel design (DA) modtager du 192 timers undervisning, hvilket svarer til 255 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 70% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: virksomhedssamarbejde, øvelser i labs/værksteder, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, gruppearbejde, informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.