Videnskabsteori og metode
2024/2025- Formål og læringsmål
Formålet med faget Videnskabsteori og metode er at give de studerende akademiske og metodiske kompetencer til ud fra et anvendelsesperspektiv at læse og vurdere videnskabelig litteratur, formulere afgrænsede undersøgelsesspørgsmål samt tolke undersøgelsesresultater.
Viden
Dertil skal fagelementet dels sikre de studerende lejlighed til at kvalificere deres faglige specialisering ved at se den i et større, alment perspektiv. Dels rummer fagelementet øvelser og redskaber, der understøtter de studerendes akademiske og professionelle virke.
Det overordnede mål er, at den studerende efter endt undervisning skal have en forståelse af udvikling og produktion i et større alment perspektiv, herunder etiske konsekvenser både digitalt og fysisk.
Områder som berøres i større og mindre omfang er
– Introduktion til relevante videnskabsteoretiske grundbegreber og modeller
– Videnskabelig argumentationsteknik og fundamentale begrundelsesformer
– Videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskrav
– Introduktion til naturvidenskabelig, humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk metodologi
– Anvendelse af teori og teknikker ved problemidentifikation og problemanalyse
– Kvantitative analysemetoder og teknikker
– Kvalitative analysemetoder, interviews, observationer mv.
– Valg af undersøgelsesdesign, herunder valg af dataindsamlings- og
databehandlingsmetoder
– Vurdering af validitet og realibilitet af undersøgelser og analyser
– Grundlæggende statistik og forecasts
– Akademisk opgavestrukturering og -skrivning
– Kritisk litteraturlæsningKende en række videnskabsteoretiske grundbegreber og teorier.
Færdigheder
Redegøre for formålet med og indholdet i problemformuleringsprocessen samt gennemføre denne i praksis.
Formulere og argumentere for konkrete undersøgelsesspørgsmål og analyser med udgangspunkt i problemformuleringen.
Kunne finde, læse og vurdere videnskabelig litteratur til støtte for specifikt projektarbejde.
Kunne genkende forskning som ikke er specifik nok til direkte løsning af et givet problem og derefter kunne argumentere for og imod fortsat anvendelsen i denne sammenhæng.
Redegøre for og reflektere over former for videnproduktion og teknologitilgange set ud fra forskelle og ligheder mellem forskellige akademiske områder.Redegøre for og anvende hensigtsmæssige metoder og teknikker til problemanalyse og problemidentifikation.
Kompetencer
Finde og udvælge teori og metoder samt anden information, der kan bidrage til løsningen af beskrevne problemer eller problemstillinger.
Vælge og argumentere for relevant undersøgelsesdesign, og herunder kunne argumentere for valg af teknikker til dataindsamling, dataanalyse og datatolkning.Analysere og diskutere aktuelle udfordringer i form af voksende teknologisk kompleksitet, digitalisering, globalisering, risikohåndtering og klima, på baggrund af konkrete cases
Diskutere etiske standpunkter i udvikling- og produktionsteknologisk sammenhæng, herunder inddrage begreberne innovation, risici og usikkerhed
Kunne se egen faglighed ”udefra”. - Undervisningsform
Videnskabsteori og metoder dækker over stof der i høj grad er akademisk og tillige er det muligt at arbejde med cases af praksisnær tilsnit.
I fagmodulet anvendes derfor en bred vifte af forskellige undervisningsformer
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Spil og rollespil
- Problembaseret læring
- Studenteroplæg
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksameningen - men der er meget læsning i kurset. Begynd med at orientere jer i tekstmaterialet før kursusstart.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøve1 uges skriftlig hjemmeopgave - med afsat vejledning.OpgavetypeProjekt rapportFormkravProjektrapporten skal som minimum indeholde:
-Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
-Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
-Indledning/motivering
-Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
-Teoriafsnit; herunder inddragelse af flere relevante teoretiske afsæt og diskussioner af disse
- Metodeafsnit; herunder inddragelse af flere relevante metodiske afsæt og diskussioner af disse
- Konklusion/er
- Perspektivering
- Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
- Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
- Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 4 til 6 normalsider
Afleveringsformatet skal tillade optælling af antal anslag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Videnskabsteori og metode modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser, video.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.