Københavns Erhvervsakademi

en

Videnskabsteori og metode

2024/2025
Engelsk titel
Theory of Science and Methods
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9989602
Fag- /modulansvarlig
Christian Lystager
  • Formål og læringsmål

    Formålet med faget Videnskabsteori og metode er at give de studerende akademiske og metodiske kompetencer til ud fra et anvendelsesperspektiv at læse og vurdere videnskabelig litteratur, formulere afgrænsede undersøgelsesspørgsmål samt tolke undersøgelsesresultater.

    Dertil skal fagelementet dels sikre de studerende lejlighed til at kvalificere deres faglige specialisering ved at se den i et større, alment perspektiv. Dels rummer fagelementet øvelser og redskaber, der understøtter de studerendes akademiske og professionelle virke.

    Det overordnede mål er, at den studerende efter endt undervisning skal have en forståelse af udvikling og produktion i et større alment perspektiv, herunder etiske konsekvenser både digitalt og fysisk.

    Områder som berøres i større og mindre omfang er

    – Introduktion til relevante videnskabsteoretiske grundbegreber og modeller
    – Videnskabelig argumentationsteknik og fundamentale begrundelsesformer
    – Videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskrav
    – Introduktion til naturvidenskabelig, humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk metodologi
    – Anvendelse af teori og teknikker ved problemidentifikation og problemanalyse
    – Kvantitative analysemetoder og teknikker
    – Kvalitative analysemetoder, interviews, observationer mv.
    – Valg af undersøgelsesdesign, herunder valg af dataindsamlings- og
    databehandlingsmetoder
    – Vurdering af validitet og realibilitet af undersøgelser og analyser
    – Grundlæggende statistik og forecasts
    – Akademisk opgavestrukturering og -skrivning
    – Kritisk litteraturlæsning

    Viden

    Kende en række videnskabsteoretiske grundbegreber og teorier.

    Redegøre for formålet med og indholdet i problemformuleringsprocessen samt gennemføre denne i praksis.

    Formulere og argumentere for konkrete undersøgelsesspørgsmål og analyser med udgangspunkt i problemformuleringen.

    Kunne finde, læse og vurdere videnskabelig litteratur til støtte for specifikt projektarbejde.

    Kunne genkende forskning som ikke er specifik nok til direkte løsning af et givet problem og derefter kunne argumentere for og imod fortsat anvendelsen i denne sammenhæng.

    Redegøre for og reflektere over former for videnproduktion og teknologitilgange set ud fra forskelle og ligheder mellem forskellige akademiske områder.

    Færdigheder

    Redegøre for og anvende hensigtsmæssige metoder og teknikker til problemanalyse og problemidentifikation.

    Finde og udvælge teori og metoder samt anden information, der kan bidrage til løsningen af beskrevne problemer eller problemstillinger.

    Vælge og argumentere for relevant undersøgelsesdesign, og herunder kunne argumentere for valg af teknikker til dataindsamling, dataanalyse og datatolkning.

    Kompetencer

    Analysere og diskutere aktuelle udfordringer i form af voksende teknologisk kompleksitet, digitalisering, globalisering, risikohåndtering og klima, på baggrund af konkrete cases

    Diskutere etiske standpunkter i udvikling- og produktionsteknologisk sammenhæng, herunder inddrage begreberne innovation, risici og usikkerhed

    Kunne se egen faglighed ”udefra”.

  • Undervisningsform
    Videnskabsteori og metoder dækker over stof der i høj grad er akademisk og tillige er det muligt at arbejde med cases af praksisnær tilsnit.

    I fagmodulet anvendes derfor en bred vifte af forskellige undervisningsformer

    - Klasseundervisning
    - Gruppearbejde
    - Case baserede øvelser
    - Spil og rollespil
    - Problembaseret læring
    - Studenteroplæg
    - Digitale læringsteknologier og læringsrum
    - Workshops
    - Selvstudium
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    ingen - men der er meget læsning i kurset. Begynd med at orientere jer i tekstmaterialet før kursusstart.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    1 uges skriftlig hjemmeopgave - med afsat vejledning.
    Opgavetype
    Projekt rapport
    Formkrav
    Projektrapporten skal som minimum indeholde:
    -Forside med titel, personbillede, navn, antal anslag og retningslinjer for offentliggørelse
    -Tro og love erklæring, indholdsfortegnelse og liste over forkortelser
    -Indledning/motivering
    -Problemformulering med yderligere undersøgelsesspørgsmål
    -Teoriafsnit; herunder inddragelse af flere relevante teoretiske afsæt og diskussioner af disse
    - Metodeafsnit; herunder inddragelse af flere relevante metodiske afsæt og diskussioner af disse
    - Konklusion/er
    - Perspektivering
    - Litteraturliste, index over figurer og billeder (inkl. alle kilder, der er henvist til i projektet)
    - Bilag (kun bilag, som er centrale for rapporten)
    - Projektrapporten skal fylde indenfor intervallet fra 4 til 6 normalsider
    Afleveringsformatet skal tillade optælling af antal anslag.

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
45
timers undervisning
92
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Videnskabsteori og metode modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser, video.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.