Miljørigtig emballage
2022/2023- Formål og læringsmål
Sikre den studerende færdigheder indenfor udvikling af miljørigtig emballage set i lyset af globale forsyningskæder (supply chains)
VidenDen studerende har erhvervet:
Færdigheder
En forståelse af praksis, filosofi, teori og metodologi for emballage anvendt i en industriel kontekst (dvs fra primær til kvartær) og er i stand til at reflektere over bæredygtighed og etiske spørgsmål.
En udviklingsbaseret viden om væsentlige praktiske værktøjer til at måle virkningen af alle niveauer af emballage i organisationer, samfund og globalt.
En grundlæggende praktisk og teoretisk forståelse af emballage og dens rolle i de globale forsyningskæderDen studerende er i stand til at:
Kompetencer
Vurder praksisorienterede og teoretiske problemstillinger vedrørende emballage og bæredygtighed i både en lokal og en global kontekst
Definere og anvende en relevant systemgrænse for akademisk og praksisorienteret udvikling af emballageDen studerende er i stand til at:
Håndtere innovative metoder til løsninger på komplekse emballageudfordringer specielt set i en bæredygtig kontekst og inden for rammerne af et professionelt etisk kodeks.
Identificere egne læringsmål/krav og udvikle egen viden, færdigheder og
kompetencer i forhold til bæredygtig emballage - Undervisningsform
undervisning i klassen med vejledning ved tegningsarbejdet samt masser af fremlæggelser (ophængninger i klasserummet kaldet 'pin ups')
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Rimeligt kendskab til 3d modellering og stærk motivation for at arbejde med emballage og miljøansvar som du tror på, bliver vigtigt for at fortsætte i din praktik og karriere.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Der må påregnes materiale indkøb til modeller - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøven er skriftlig og bygger på et projekt, der afleveres som en optagelse af en 'pecha kucha' fremlæggelse på video, på afleveringen af fremlæggelsens 'slides' og i model/'proof of product'PrøveformSkriftlig prøvePrøven er skriftlig og bygger på et projekt, der afleveres som en optagelse af en 'pecha kucha' fremlæggelse på video, på afleveringen af fremlæggelsens 'slides' og i model/'proof of product'OpgavetypePortfolio opgaver, skriftlige/tegninger, 3d modellering, renderinger samt endeligt projekt i model og fremlæggelse på video formatFormkravDer afleveres typisk en del opgaver der har reference til metodisk udvikling af emballage og kvalificering/kvantificering af miljøpåvirkningIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesder er ikke behov for hjælpemidler da alt materiale er afleveretHjælpemidler som stilles til rådighedingen brug for hjælpemidlerBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingvægter 40% - optagelse af en 'pecha kucha' fremlæggelse på video,
vægter 30% - fremlæggelsens 'slides'
vægter 30% - model/'proof of product' - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.der anvendes i udstrakt grad papers fra nyere forskning om emballage og miljøpåvirkning
På faget Miljørigtig emballage modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser, portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.