Miljørigtig emballage
2023/2024- Formål og læringsmål
Sikre den studerende færdigheder indenfor udvikling af miljørigtig emballage set i lyset af globale forsyningskæder (supply chains)
VidenDen studerende har erhvervet:
Færdigheder
En forståelse af praksis, filosofi, teori og metodologi for emballage anvendt i en industriel kontekst (dvs fra primær til kvartær) og er i stand til at reflektere over bæredygtighed og etiske spørgsmål.
En udviklingsbaseret viden om væsentlige praktiske værktøjer til at måle virkningen af alle niveauer af emballage i organisationer, samfund og globalt.
En grundlæggende praktisk og teoretisk forståelse af emballage og dens rolle i de globale forsyningskæderDen studerende er i stand til at:
Kompetencer
Vurder praksisorienterede og teoretiske problemstillinger vedrørende emballage og bæredygtighed i både en lokal og en global kontekst
Definere og anvende en relevant systemgrænse for akademisk og praksisorienteret udvikling af emballageDen studerende er i stand til at:
Håndtere innovative metoder til løsninger på komplekse emballageudfordringer specielt set i en bæredygtig kontekst og inden for rammerne af et professionelt etisk kodeks.
Identificere egne læringsmål/krav og udvikle egen viden, færdigheder og
kompetencer i forhold til bæredygtig emballage - Undervisningsform
undervisning i klassen med vejledning ved tegningsarbejdet samt masser af fremlæggelser (ophængninger i klasserummet kaldet 'pin ups')
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Rimeligt kendskab til 3d modellering og stærk motivation for at arbejde med emballage og miljøansvar som du tror på, bliver vigtigt for at fortsætte i din praktik og karriere.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Der må påregnes materiale indkøb til modeller - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenPrøven er mundtlig og bygger på et projekt der afleveres skriftligt ifa en fremlæggelse (pecha kucha) og i model/'proof of product'Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøven er mundtlig og bygger på et projekt der afleveres skriftligt ifa en fremlæggelse (pecha kucha) og i model/'proof of product'PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er mundtlig og bygger på et projekt der afleveres skriftligt ifa en fremlæggelse (pecha kucha) og i model/'proof of product'OpgavetypePortfolio opgaver, skriftlige/tegninger, 3d modellering, renderinger samt endeligt projekt i model og fremlæggelseFormkravDer afleveres typisk en del opgaver der har reference til metodisk udvikling af emballage og kvalificering/kvantificering af miljøpåvirkningIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 min, fordelt på:
15 min eksamination med oplæg fra den studerende ifa en Pecha Kucha (ca 7. min) fremlæggelse og 8min spørgsmål til fremlæggelse, modeller mv samt pensum,
10 min til votering, karaktergivning og feedback
5 min til skiftHjælpemidler der må medbringesder er ikke behov for hjælpemidler da alt materiale er afleveretHjælpemidler som stilles til rådighedingen brug for hjælpemidlerBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.der anvendes i udstrakt grad papers fra nyere forskning om emballage og miljøpåvirkning
På faget Miljørigtig emballage modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser, portefolio-arbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.