Innovation for den Cirkulære Økonomi
2024/2025- Formål og læringsmål
Scenariet er sat, ressourceforbrug relateret til vores smid-væk-kultur ændrer det landskab, som organisationer kan planlægge og operere med stabile overskuelige horisonter. Efterhånden som ressourcerne bliver opbrugt, vil organisationer, der kan tilpasse sig forstyrrende industriskift relateret til allokering af disse nødvendige begrænsede ressourcer, være i stand til at overleve den økologiske og ressourceflaskehals, som staten, producenter og,
Viden
forbrugerne allerede oplever. For at forstyrre Business as Usual-paradigmet må vi forstå, hvordan tendenser og tendenser i denne flaskehals vil påvirke vores organisationers bæredygtighed.
Innovation for den grønne økonomi identificerer og udforsker fremherskende tanker i at anvende økonomisk systemtænkning til aktørerne på producentniveau for at lære, hvordan vi kan skabe værdi i en overgang til morgendagens cirkulære økonomier. Vi udforsker dette ved at forstå, hvordan virksomheder og organisationer tilpasser sig, og hvordan designfilosofier som Cradle to Cradle, og arbejde af Ellen Macarthur-fonden og servicemodeller for at levere produktværdi i præstationsøkonomien og delt økonomi vil ændre landskabet i vores økonomi i retning af en grøn fremtid
Vi vil udforske tre fremherskende socioøkonomiske teoretiske konstruktioner:
1) Den cirkulære økonomi som præsenteret af Ellen MacArthur Foundation
2) Cradle to Cradle som præsenteret af William McDonough og Michael Braungart
3) Præstationsøkonomien som beskrevet af Walther Stahel *Du behøver ikke at købe disse tekster, uddrag vil blive leveret i klassen
Denne teoretiske ramme vil være startskuddet til at udforske produktalternativer, redesign, produktservicesystemer og dematerialiseringsstrategier ved hjælp af følgende analyser:
Klassen vil udforske brugen af værktøjer som Business Model Generation, Value Proposition Design og Livscyklustænkning i et forsøg på at udforske, hvordan gennemgående teorier om udviklingen af de fremtidige økonomier og produkterne i dem kan udnyttes til at skabe ægte bæredygtig værdi for organisationer.Den studerende kan
Færdigheder
-Forstå, differentiere og forklare begreberne Cirkulær Økonomi, Cradle to Cradle og Performance Economy.
-Forstå og identificere interessenter i en systemtænkning tilgangDen studerende kan:
Kompetencer
- Anvende systemtænkning til at evaluere organisationers rolle i cirkulære eller kooperative værdikæder
-Anvende analytiske metoder i forhold til at forstå organisatoriske processer og interessenters effekt på deres struktur
-Anvende analytiske metoder i forhold til at evaluere organisationers succes og udfordringer med henblik på at påvirke forandringer med hensyn til interessenter -Anvende kvantitative data til at sammenligne og bestemme valg og strategi for produktværdikæder.Den studerende kan:
-Udvikle strategier til at skabe værdi i et systemtænknings perspektiv gennem linsen af en enkelt organisation.
-Innovere og skabe potentielle vækststrategier for organisationer gennem produktalternativer, redesign, produktservicesystemer og dematerialiseringsstrategier. - Undervisningsform
På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Case baserede øvelser
Spil og rollespil
Virksomheds ekskursioner
Tværfaglig projektorienteret undervisning
Problembaseret læring
Tværfaglig vidensdeling
Studenteroplæg
Cooperative learning
Digitale læringsteknologier og læringsrum
Workshops
selvstudium
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Kan færdiggøre en eco-audit beregning i Ansys Granta EdupackMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Kan tilgå og bruger Ansys Granta Educpack - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal deltage i og aflevere en multiple choice-/kortsvarsprøve afholdt på Wiseflow for at kunne blive indstillet til ordinære eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøvePrøven består af en mundtlig præsentation af en valgt case og dokumentationOpgavetypeEksamenen er en casepræsentation hvor studerende bygge en case om transformation af en nuværende forretningsmodel (godkendt af underviseren)FormkravMundtlig casepræsentation skal afleveres i enten PDF, powerpoint eller Keynote format dagen før eksamen. Ingen begrænsning på antal slides, præsentationens længde er max. 15 minutter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-3 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedMundtlig case præsentationseksamen er i alt 45 minutter:
15 min. til præsentation
20 min. til eksamen og votering
5. min. til omstillingHjælpemidler der må medbringesTil Multiple Choice/kortsvarprøven, som udgør den bundne forudsætning, må man medbringe egne, oprindelige håndskrevne noter (fotokopieret eller udskrivning er ikke tilladt). Disse ville tjekkes af underviseren inden prøvestarten
Til den mundtlige prøve/casepræsentation må den studerende kun medbringe computer og dokumentation til casepræsentationen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingLæringsmålene for kurset fungerer som kriterier for den mundtlige præsentation.Frist for afleveringAfleveringsfrister og eksamensdatoer er tilgængelige via intranettetSyge-/omprøveStuderende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.
Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg.
På faget Innovation for den Cirkulære Økonomi modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, læsning af pensum, informationssøgning, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.