Avanceret Produkt Livcyklusanalyse
2024/2025- Formål og læringsmål
Det ændrende og krævende politiske landskab i Europa vil kræve, at alle producenter og materialeleverandører er i stand til at redegøre for deres produkters miljøpåvirkning gennem hele produktets værdikæde. En sådan virksomhed vil vise sig at være udfordrende, især for små mellemstore virksomheder (SMV'er), som måske ikke har den tacit viden eller ekspertisen i livscyklustænkning til at kunne producere pålidelige og nøjagtige data til deres upstream-partnere i produktværdikæder.
Viden
At kunne vurdere forskellige softwareværktøjer til at skabe en livscyklusdata vil være afgørende for at begynde arbejdet fra både et compliance- og et konkurrencemæssigt synspunkt. At vælge de rigtige værktøjer for at hjælpe produktudviklere med at navigere i disse udfordringer og blive vitale spillere i SMV'erDen studerende kan
Færdigheder
-Forstå og forklare strukturen af en Livscyklus analyse
-Præsentere forskellige livscyklus analyser modeler
-Forstå og beskrive de Eco Design strategierDen studerende kan:
Kompetencer
-Bruger LCA software værktøj for at skabe en livscyklus opgørelse (LCI)
-Estimerer LCI for komposit materialerDen studerende kan:
-Re-design et produkt med eco-deisgn strategier
-Sammenligner foreksellige LCA software værktøjer - Undervisningsform
På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Case baserede øvelser
Spil og rollespil
Virksomheds ekskursioner
Tværfaglig projektorienteret undervisning
Problembaseret læring
Tværfaglig vidensdeling
Studenteroplæg
Cooperative learning
Digitale læringsteknologier og læringsrum
Workshops
selvstudium
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Kan færdiggøre en eco-audit beregning i Ansys Granta EdupackMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Kan tilgå og bruger Ansys Granta Educpack - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal deltage i og aflevere en multiple choice-/kortsvarsprøve afholdt på Wiseflow for at kunne blive indstillet til ordinære eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøvePrøven består af en mundtlig præsentation af en valgt case og dokumentationOpgavetypeEksamenen er en casepræsentation hvor studerende anvende og sammenligne mindste to eller flere LCA værktøj for at skabe en benchmark og en design revision af ny eller eksisterende produkt og kunne producere en EPD (Environmental Product Declaration) for produktetFormkravMundtlig casepræsentation skal afleveres i enten PDF, powerpoint eller Keynote format dagen før eksamen. Ingen begrænsning på antal slides, præsentationens længde er max. 15 minutter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-3 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedMundtlig case præsentationseksamen er i alt 45 minutter:
15 min. til præsentation
20 min. til eksamen og votering
5. min. til omstillingHjælpemidler der må medbringesTil Multiple Choice/kortsvarprøven, som udgør den bundne forudsætning, må man medbringe egne, oprindelige håndskrevne noter (fotokopieret eller udskrivning er ikke tilladt). Disse ville tjekkes af underviseren inden prøvestarten
Til den mundtlige prøve/casepræsentation må den studerende kun medbringe computer og dokumentation til casepræsentationen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingLæringsmålene for kurset fungerer som kriterier for den mundtlige præsentation.Frist for afleveringAfleveringsfrister og eksamensdatoer er tilgængelige via intranettetSyge-/omprøveStuderende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.
Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg.
På faget Avanceret Produkt Livcyklusanalyse modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, læsning af pensum, informationssøgning, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.