Københavns Erhvervsakademi

en

Avanceret Produkt Livcyklusanalyse

2024/2025
Engelsk titel
Advanced Product Lifecycle Analysis
Uddannelse
Produktudvikling og teknisk integration
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9989643
Fag- /modulansvarlig
Kristian Colvey
  • Formål og læringsmål

    Det ændrende og krævende politiske landskab i Europa vil kræve, at alle producenter og materialeleverandører er i stand til at redegøre for deres produkters miljøpåvirkning gennem hele produktets værdikæde. En sådan virksomhed vil vise sig at være udfordrende, især for små mellemstore virksomheder (SMV'er), som måske ikke har den tacit viden eller ekspertisen i livscyklustænkning til at kunne producere pålidelige og nøjagtige data til deres upstream-partnere i produktværdikæder.

    At kunne vurdere forskellige softwareværktøjer til at skabe en livscyklusdata vil være afgørende for at begynde arbejdet fra både et compliance- og et konkurrencemæssigt synspunkt. At vælge de rigtige værktøjer for at hjælpe produktudviklere med at navigere i disse udfordringer og blive vitale spillere i SMV'er

    Viden

    Den studerende kan
    -Forstå og forklare strukturen af en Livscyklus analyse
    -Præsentere forskellige livscyklus analyser modeler
    -Forstå og beskrive de Eco Design strategier

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    -Bruger LCA software værktøj for at skabe en livscyklus opgørelse (LCI)
    -Estimerer LCI for komposit materialer

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    -Re-design et produkt med eco-deisgn strategier
    -Sammenligner foreksellige LCA software værktøjer

  • Undervisningsform
    På professionsbachelor uddannelsen i produktudvikling og teknisk integration, anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer herunder:
     Klasseundervisning
     Gruppearbejde
     Case baserede øvelser
     Spil og rollespil
     Virksomheds ekskursioner
     Tværfaglig projektorienteret undervisning
     Problembaseret læring
     Tværfaglig vidensdeling
     Studenteroplæg
     Cooperative learning
     Digitale læringsteknologier og læringsrum
     Workshops
     selvstudium
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme mulighederne for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. Samtidig er det hensigten at etablere et fundament hvorfra de studerende kan fortsætte I kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem undervisning og praktik. I skoleperioderne veksles der mellem teori og praktiske øvelser.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i at det er et fuldtidsstudie
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Kan færdiggøre en eco-audit beregning i Ansys Granta Edupack

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Kan tilgå og bruger Ansys Granta Educpack

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal deltage i og aflevere en multiple choice-/kortsvarsprøve afholdt på Wiseflow for at kunne blive indstillet til ordinære eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Prøven består af en mundtlig præsentation af en valgt case og dokumentation
    Opgavetype
    Eksamenen er en casepræsentation hvor studerende anvende og sammenligne mindste to eller flere LCA værktøj for at skabe en benchmark og en design revision af ny eller eksisterende produkt og kunne producere en EPD (Environmental Product Declaration) for produktet
    Formkrav
    Mundtlig casepræsentation skal afleveres i enten PDF, powerpoint eller Keynote format dagen før eksamen. Ingen begrænsning på antal slides, præsentationens længde er max. 15 minutter.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-3 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Mundtlig case præsentationseksamen er i alt 45 minutter:
    15 min. til præsentation
    20 min. til eksamen og votering
    5. min. til omstilling
    Hjælpemidler der må medbringes
    Til Multiple Choice/kortsvarprøven, som udgør den bundne forudsætning, må man medbringe egne, oprindelige håndskrevne noter (fotokopieret eller udskrivning er ikke tilladt). Disse ville tjekkes af underviseren inden prøvestarten

    Til den mundtlige prøve/casepræsentation må den studerende kun medbringe computer og dokumentation til casepræsentationen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Læringsmålene for kurset fungerer som kriterier for den mundtlige præsentation.
    Frist for aflevering
    Afleveringsfrister og eksamensdatoer er tilgængelige via intranettet
    Syge-/omprøve
    Studerende der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller ved dødsfald i nærmeste familie, får mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles.
    Indgår der flere dele i en prøve hvor der gives karakter for hver del, kan den studerende kun aflægge prøve i den eller de dele, der ikke er gennemført. Dette gælder også prøver hvor de enkelte karakterer regnes sammen til én samlet karakter.
    Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal seneste have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg.
54
timers undervisning
83
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Avanceret Produkt Livcyklusanalyse modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, læsning af pensum, informationssøgning, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.