Produktudvikling (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Faget beskæftiger sig med produktudvikling og prototypeudvikling under hensyntagen til principper for bæredygtighed. Der fokuseres på en virtuel og/eller fysisk repræsentation af en teknisk gennemførlig prototype til løsning af et behov, der er indkredset gennem brugerorienterede innovations- og designmetoder.
VidenDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• Relevante faser i produktudvikling - fra ’proof of concept feasibility’, fra koncept til design, fra design til produktion.
• Metoder til udvikling af prototyper til innovative, funktionelle, bæredygtige produkter, services eller oplevelser.Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• Forstå og udføre en designproces i forbindelse med udvikling af idé til færdigt produkt, herunder udforme en produkt design specifikation.
• Anvende 3 D programmer til virtuelle repræsentationer af prototyper.
• Anvende databaser til brug for indsamling og dokumentation af relevante data ift eksempelvis materialevalg, konstruktion, bæredygtighed, samt inddragelse af nye teknologier som IoT, wearable tech mm.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
• Udvælgelse og anvendelse af relevante materialer og teknologi.
• Vurdere et koncepts tekniske gennemførlighed ud fra principper for bæredygtighed, samt relevant materiale og teknologi.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Udvikle de muligheder der identificeres indenfor produktudviklingsprocessen og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
• Skabe og iværksætte nye, alternative løsninger til produkt- og prototypeudvikling under hensyntagen til principper for bæredygtighed.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Bidrage til at vurdere en prototypes tekniske gennemførlighed.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til produktudvikling. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings - og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at gå til førsteårsprøven, at alle obligatoriske opgaver i alle uddannelsesmoduler er afleveret og opfylder de stillede formkrav.
Det er endvidere en forudsætning for at gå til førsteårsprøven, at den studerende har deltaget i en proces-session, som afslutter 1. semester.
Hvis den studerende ikke afleverer de obligatoriske opgaver før en fastsat eksamen eller den studerende afleverer en opgave, som ikke opfylder de formelle krav, medfører dette at den studerende har forbrugt et eksamensforsøg.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSkriftlig opgave med mundtligt forsvar. Prøven finder sted efter 2. semester. Bedømmelsesgrundlaget er læringsmålene for 1. studieår.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed35 minutter inklusiv votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen skriftlige opgave vægtes med 1/3 af den samlede karakter og den mundtlige præstation vægtes med 2/3 af bedømmelsen.
På faget Produktudvikling (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.