Organisation, ledelse og projektstyring (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Faget beskæftiger sig med entreprenørielle virksomheds- og samarbejdsformer, herunder organisering, ledelse og projektstyring. Der tages udgangspunkt i virksomhedens behov for at arbejde og organisere sig dynamisk og innovativt, med henblik på at udnytte sine ofte begrænsede ressourcer til at dække et behov i markedet.
VidenDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• Grundlæggende viden om, hvorledes forskellige typer af organisationer funger, deres kulturtræk, samt hvorledes de udvikles og ændres med særlig fokus på iværksættervirksomheder og cirkulære forretningsmodeller.
• Forståelse af forskellige organisationsformer, med henblik på organisatorisk udvikling og forandringsledelse.
• Viden om og forståelse af relevante metoder og tidssvarende værktøjer til planlægning, organisering og gennemførsel af projekter, samt koordinering og styring af opgaverne.Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• Vælge mellem forskellige organisationsformer ved virksomhedsdrift og håndtere fordele og ulemper herved.
• Anvende styringsværktøjer til opstartsprocesser i nye eller eksisterende virksomheder.
• Anvende teknikker til selvledelse, organisering og motivation af teams, samt konflikthåndtering.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
• Vurdere virksomhedens idé, mål og strategi under hensyntagen til virksomhedens ressourcer og bæredygtighed.
• Vurdere behovet for og omfanget af et udviklingsforløb og hvorledes dette kan organiseres i et projekt.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Udvikle de muligheder der identificeres i forbindelse med virksomhedens behov for at udnytte sine ofte begrænsede ressourcer og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Fungere og deltage som projektleder eller -deltager, med fokus på at sætte egne og andres ressourcer i spil.
• Arbejde med projektdeltagere og projektgruppens dynamik på tværs af faggrupper.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til organisation, ledelse og projektstyring. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.OpgavetypeSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.FormkravSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censur
På faget Organisation, ledelse og projektstyring (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.