Kommunikation (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Faget beskæftiger sig med kommunikation herunder formidlingsformer, eksempelvis branding og kernefortælling. Der fokuseres på kommunikationsplaner, præsentationsteknikker, samt formidlingsformer som storytelling, branding og kernefortællinger i relation til virksomhedskommunikation.
VidenDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• Grundlæggende kommunikationsteori med henblik på at kunne analysere og forstå virksomheders kommunikationsmuligheder i forhold til, produkter, markedet og forbrugeren
• Metoder og formidlingsformer der understøtter kommunikation vedrørende et design, produkt, koncept eller forretningside mundtligt, skriftligt og visueltDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• Anvende relevant kommunikationsteori og –analyse, med henblik på formidling af et design, produkt, koncept eller forretningside
• Anvende forskellige præsentationsteknikker, herunder pitch, til brug ved kommunikation af forretningsideer, koncepter og produkter, forretningsplan/model
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
• Udvælge og skelne mellem medievalg og platform i forhold til målgruppe og formål
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• Formidle kernefortælling, kommunikationsplaner, tekster og reklamer for et design, produkt, service, koncept eller forretningside.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Håndtere virksomhedens kommunikation overfor relevante interessenter, samarbejdspartnere og kunder
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Bidrage med kommunikations- og formidlingsformer, der understøtter eksempelvis branding og kernefortælling i relation til forretningskoncepter
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til kommunikation. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Kommunikation (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.