Dynamiske Prototyper (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Temaet handler om at lave dynamiske websider. Hvor vi tidligere har lavet statiske websider, skal indholdet denne gang udarbejdes i JSON-format. Vi skal udvikle en webløsning, der kan vise indhold der varierer uden at der ændres i html-filen hvilket i princippet vil sige, at webløsningen er dynamisk . Samtidig er temaet en introduktion til ‘ren’ JavaScript.
Viden
Herudover skal der udvikles et design som skal implementeres i den dynamiske webløsning, så den dækker restaurantens og brugernes behov.
I webløsningen indgår desuden læring om og principper indenfor responsive webdesign og grid layout. Endvidere indgår design af konsistente udtryk indenfor multimedieproduktion, og der udarbejdes blandt andet en designguide. Derudover arbejdes der med forskellige testmetoder indenfor UI og UX.
Der undervises i centrale metoder, teorier samt projektstyring og estimering af en digital webløsning. Udviklingen af denne dynamiske webløsning dokumenteres i en proces-dokumentation der har anført et link til restaurantens webløsning.-centrale og aktuelle programmeringsparadigmer til udvikling af digitale brugergrænseflader
Færdigheder
-dataformater og udveksling af begrænsede datasæt, synkront og asynkront med server
metoder til præsentation af data
-Centrale metoder og agile estimeringsteknikker til multimedieproduktioner
-Forberedelse af samt udførelse af brugertest-anvende centrale programmerings-principper, herunder kontrolstrukturer, funktioner og variable til udvikling af digitale brugergrænseflader
Kompetencer
-anvende centrale teknologier, metoder og dataformater til udveksling og præsentation af data i digitale brugergrænseflader
-vurdere og anvende brugercentreret metode i en digital designproces
-vurdere og efterbehandle grafisk materiale til at sikre konsistent udtryk i en multimedieproduktion
-Styring og estimering af en multimedieproduktion
-Udførelse af test indenfor design, UX og funktionalitet i en multimedieproduktion-Der bygges videre på de tillærte kompetencer fra 1. semester.
- Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger, øvelser/opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum, den første del af dagen, og med vægt på projekt-, produktion, og studieaktiviteter den sidste halvdel af dagen.
De studerende arbejder individuelt gennem hele forløbet.
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem temaet. Deadline for afleveringer fremgår af ugeplanerne for temaet.
Afleveringer og feedback
Der bliver givet mundtlig feedback halvvejs i forløbet og til sidst.
Case-samarbejde
Temaet har ikke noget case-samarbejde, men der arbejdes ud fra et virkelighedsnært
eksempel. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende har egen computer med til undervisningen samt domæne til upload af webløsninger. Derudover anvendes Adobe CS-pakken samt en kode-editor (f.eks. Brackets) og et FTP-program (f.eks. Cyberduck). Disse programmer forventes installeret før temastart. En Trello-account skal også være oprettet samt en GitHub account.
Det forventes at den studerende er fortrolig med Photoshop, herunder at den studerende kan optimere grafiske elementer til brug på nettet.
Forståelse for at arbejde med strukturering af html og layout med css er en forudsætning for temaet, herunder at I er er fortrolige med Media Queries (CSS). Tillige skal der arbejdes med JavaScript, og det forventes at den studerende er fortrolig med grundlæggende jQuery syntaks, herunder jQuery selectoren samt brug af funktioner. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gen-nem deltagelse i det obligatoriske uddannelseselement: Multimedieproduktion 2.
Prøven skal vise
-at den studerende kan kommunikere visuelt til en målgruppe,
-kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
-kan gennemføre et projekt i et team.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøvePrøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.OpgavetypeProjektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.FormkravEn fungerende digital prototype og en projektrapport. Rapporten må have et omfang på maksimalt 10 normalsider plus 8 normalsider pr. gruppemedlem. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved rapporter udarbejdet i en gruppe skal den enkeltes bidrag tydeligt fremgå.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurSyge-/omprøvePrøven dækker kerneområderne på første semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.
Prøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.
De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner.
Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller andre dokumenterede acceptable årsager afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.
Hvis KEA vurderer, at den studerende har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt om-fang, afholdes sygeeksamen med udgangspunkt i projektarbejdet.
Hvis KEA vurderer, at den studerende ikke har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes sygeeksamen som ny projekteksamen. - Yderligere information
Evaluering af temaet
Temaet evalueres af de studerende ved en online survey (standard MMD), samt en mundtlig kvalitativ evaluering, dialog ml. studerende og undervisere i slutningen af forløbet.
På faget Dynamiske Prototyper (DA) modtager du 60 timers undervisning, hvilket svarer til 80 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.