Brugercentreret design (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Formålet med temaet er, at den studerende tilegner sig viden og færdigheder til at arbejde med strategisk indholdsproduktion på tværs af forskellige platforme. Temaet foregår i samarbejde med en ekstern virksomhed og med udgangspunkt i en række analyser i forhold til virksomhedens omverden skal den studerende producere indhold til en kampagne for den aktuelle virksomhed.
Viden
Den studerende skal arbejde med kommunikations- og kampagneplanlægning samt indholdsproduktion til website og SoMe. Forløbet har fokus på storytelling med anvendelse af medietekster som motion graphic, infographic og video i forskellige formater.● relevante teorier, værktøjer og metoder til design og udvikling af brugercentreret
Færdigheder
design og brugeroplevelse
● metoder til præsentation af data
● central teori og metode indenfor digitale brugeroplevelser i relation til
multimedieproduktion● anvende centrale teknologier til håndtering og visning af indhold i produktion af
Kompetencer
digitale brugergrænseflader
● anvende og kombinere flermediale udtryksformer til design og produktion af
brugeroplevelse i digitale brugergrænseflader
● anvende centrale metoder, designprocesser, opstille løsninger til produktion og
formidling af digitale brugergrænseflader
● anvende central teori, metode og redskaber til at understøtte digitale
brugeroplevelser, herunder testmetoder.
● anvende og kombinere centrale metoder til planlægning og produktion af
brugercentreret indhold i teambaserede multimedieproduktioner● håndtere procesdokumentation og formidling over for interessenter
● deltage i teams og håndtere design og udvikling af komplekse digitale
brugergrænseflader
● håndtere procesdokumentation og formidling over for interessenter
● deltage i teams og håndtere design og udvikling af komplekse digitale
brugergrænseflader - Undervisningsform
Undervisnings aktiviteterne forløber som en hybrid mellem: Oplæg, øvelser, hands-on, video tutorials og projekt-/gruppearbejde.
Temaets første halvdel har fokus på analyse af virksomheden og placering i markedet samt koncept- og designudvikling. Dette skal munde ud i en Midt-vejs-pitch (for klienten) med præsentation af koncept, strategi, design, customer journey mm. På baggrund af dette vil den sidste halvdel af forløb være tilegnet produktion af content til website og SoMe.
Afleveringer og feedback
6.1. Procesdokumenter
● Pitstop for klienten (midtvejsevaluering)
● Feedback fra underviserne
6.2. Procesdokumentation , Website og Some Content
Fronter.
● Presentation for & feedback fra Klient
● Feedback fra underviserne (skriftlig I Fronter) - Samarbejdsfag/modul(er)
Semestret indeholder 4 moduler som tilsammen danner rammen for semesterprojektet.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Det forudsættes, at den studerende har grundlæggende færdigheder inden for SCRUM og kan producere med programmerne Adobe Photoshop, Illustrator, HTML, samt færdigheder i optagelse og redigering af video i Premiere Pro. Det er en forudsætning at de studerende har Adobe, Premiere, Photoshop, Illustrator, Audition, After effect, samt en HTML editor installeret på deres computer. De studerende skal selv anskaffe domæne til at hoste website og video (min. 200
MB). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske uddannelseselement: Multimedieproduktion 2.
Prøven skal vise
-at den studerende kan kommunikere visuelt til en målgruppe,
-kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
-kan gennemføre et projekt i et team.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøvePrøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.OpgavetypeProjektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.FormkravEn fungerende digital prototype og en projektrapport. Rapporten må have et omfang på maksimalt 10 normalsider plus 8 normalsider pr. gruppemedlem. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved rapporter udarbejdet i en gruppe skal den enkeltes bidrag tydeligt fremgå.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurSyge-/omprøvePrøven dækker kerneområderne på første semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.
Prøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.
De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner.
Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller andre dokumenterede acceptable årsager afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.
Hvis KEA vurderer, at den studerende har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt om-fang, afholdes sygeeksamen med udgangspunkt i projektarbejdet.
Hvis KEA vurderer, at den studerende ikke har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes sygeeksamen som ny projekteksamen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
- Yderligere information
Evaluering af temaet
Temaet evalueres ved hjælp af online survey (mmd standard)
På faget Brugercentreret design (DA) modtager du 60 timers undervisning, hvilket svarer til 80 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.