Københavns Erhvervsakademi

en

Brugercentreret design (DA)

2017/2018
Engelsk titel
User-centered design (DA)
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
4 uger
Ects
7
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3273202
Fag- /modulansvarlig
Michael Christian Nielsen
Karin Cristina Piera Compare Cloos
Lau Sommerfeldt
Louise Ea Holbek
Kamilla Viktov
Stine Rørbech
Martin Bregnhøi
Toke Halskov Kristensen
  • Indhold og læringsmål

    Formålet med temaet er, at den studerende tilegner sig viden og færdigheder til at arbejde med strategisk indholdsproduktion på tværs af forskellige platforme. Temaet foregår i samarbejde med en ekstern virksomhed og med udgangspunkt i en række analyser i forhold til virksomhedens omverden skal den studerende producere indhold til en kampagne for den aktuelle virksomhed.

    Den studerende skal arbejde med kommunikations- og kampagneplanlægning samt indholdsproduktion til website og SoMe. Forløbet har fokus på storytelling med anvendelse af medietekster som motion graphic, infographic og video i forskellige formater.

    Viden

    ● relevante teorier, værktøjer og metoder til design og udvikling af brugercentreret
    design og brugeroplevelse
    ● metoder til præsentation af data
    ● central teori og metode indenfor digitale brugeroplevelser i relation til
    multimedieproduktion

    Færdigheder

    ● anvende centrale teknologier til håndtering og visning af indhold i produktion af
    digitale brugergrænseflader
    ● anvende og kombinere flermediale udtryksformer til design og produktion af
    brugeroplevelse i digitale brugergrænseflader
    ● anvende centrale metoder, designprocesser, opstille løsninger til produktion og
    formidling af digitale brugergrænseflader
    ● anvende central teori, metode og redskaber til at understøtte digitale
    brugeroplevelser, herunder testmetoder.
    ● anvende og kombinere centrale metoder til planlægning og produktion af
    brugercentreret indhold i teambaserede multimedieproduktioner

    Kompetencer

    ● håndtere procesdokumentation og formidling over for interessenter
    ● deltage i teams og håndtere design og udvikling af komplekse digitale
    brugergrænseflader
    ● håndtere procesdokumentation og formidling over for interessenter
    ● deltage i teams og håndtere design og udvikling af komplekse digitale
    brugergrænseflader

  • Undervisningsform
    Undervisnings aktiviteterne forløber som en hybrid mellem: Oplæg, øvelser, hands-on, video tutorials og projekt-/gruppearbejde.
    Temaets første halvdel har fokus på analyse af virksomheden og placering i markedet samt koncept- og designudvikling. Dette skal munde ud i en Midt-vejs-pitch (for klienten) med præsentation af koncept, strategi, design, customer journey mm. På baggrund af dette vil den sidste halvdel af forløb være tilegnet produktion af content til website og SoMe.

    Afleveringer og feedback
    6.1. Procesdokumenter
    ● Pitstop for klienten (midtvejsevaluering)
    ● Feedback fra underviserne
    6.2. Procesdokumentation , Website og Some Content

    Fronter.
    ● Presentation for & feedback fra Klient
    ● Feedback fra underviserne (skriftlig I Fronter)
  • Samarbejdsfag/modul(er)
    Semestret indeholder 4 moduler som tilsammen danner rammen for semesterprojektet.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Det forudsættes, at den studerende har grundlæggende færdigheder inden for SCRUM og kan producere med programmerne Adobe Photoshop, Illustrator, HTML, samt færdigheder i optagelse og redigering af video i Premiere Pro. Det er en forudsætning at de studerende har Adobe, Premiere, Photoshop, Illustrator, Audition, After effect, samt en HTML editor installeret på deres computer. De studerende skal selv anskaffe domæne til at hoste website og video (min. 200
    MB).

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Målet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske uddannelseselement: Multimedieproduktion 2.
    Prøven skal vise
    -at den studerende kan kommunikere visuelt til en målgruppe,
    -kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
    -kan gennemføre et projekt i et team.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøve
    Prøven består af tre elementer:
    1. Præsentation
    2. Eksamination
    3. Votering og meddelelse af karakterer.
    Opgavetype
    Projektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
    Formkrav
    En fungerende digital prototype og en projektrapport. Rapporten må have et omfang på maksimalt 10 normalsider plus 8 normalsider pr. gruppemedlem. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
    En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.
    Ved rapporter udarbejdet i en gruppe skal den enkeltes bidrag tydeligt fremgå.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Syge-/omprøve
    Prøven dækker kerneområderne på første semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.
    Prøven består af tre elementer:
    1. Præsentation
    2. Eksamination
    3. Votering og meddelelse af karakterer.
    De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner.
    Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller andre dokumenterede acceptable årsager afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.
    Hvis KEA vurderer, at den studerende har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt om-fang, afholdes sygeeksamen med udgangspunkt i projektarbejdet.
    Hvis KEA vurderer, at den studerende ikke har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes sygeeksamen som ny projekteksamen.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
  • Yderligere information
    Evaluering af temaet
    Temaet evalueres ved hjælp af online survey (mmd standard)
60
timer undervisning
132
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Brugercentreret design (DA) modtager du 60 timers undervisning, hvilket svarer til 80 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.