T09: E-handel (Digitalt Design og Indhold) (DA)
2019/2020- Formål
Formålet med temaet er at gøre den studerende i stand til selvstændigt at udtænke,
drive og vedligeholde en e-handelsløsning.
Brugergrænsefladeudvikling:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale løsninger med særlig vægt på
produktion af brugergrænseflader. Der fokuseres på alle aspekter af
udviklingsprocessen med udgangspunkt i udbredte udviklingsmetoder, herunder
planlægning, design og produktion af digitale medieopgaver.
Viden:
- konventioner inden for webgenrer og stilarter
- problemorienterede og brugercentrerede designprocesser til
multimedieproduktion
- planlægning, eksekvering og effektmåling af sociale medier og content
management (CMS)
Færdigheder:
- vurdere, vælge og anvende aktuelle biblioteker, frameworks og Content
management systemer til design og udvikling af avancerede digitale
brugergrænseflader
Udmønter sig i:
Konventioner for genren “e-handel” samt stilarter afdækkes i forbindelse med analyse
af eksisterende e-handelsløsninger. De studerende arbejder med brugercentreret
design i form af customer journeys i forbindelse med udvikling af en
e-handelsløsning. En CMS-baseret webshop implementeres (WordPress med
WooCommerce, og der produceres indhold til Sociale Medier. Analytics til webshop
og SoMe bruges til effektmåling.
Brugeroplevelser:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale oplevelser med fokus på
forståelse af brugeren, brugerens samspil med løsninger samt evaluering og test af
løsninger, herunder anvendelse af data.
Viden:
- strukturering af information i et brugercentreret design
Færdigheder:
- anvende centrale metoder og teorier til at skabe persuasive og engagerende
brugeroplevelser
Udmønter sig i:
De studerende arbejder med design deliverables til strukturering af informationerne i
webshoppen. Teori vedr. persuasivt og engagerende design introduceres med
henblik på at få de studerende til at anvende disse teorier i forbindelse med struktur
og indhold i webshoppen.
Indholdsproduktion:
Fagområdet indeholder indholdsproduktion til udvalgte digitale medier. Der fokuseres
på forståelse af digitale medier, relevante typer af indhold samt formidling og
anvendelse af data.
Viden:
- udvikling, udarbejdelse, publicering og overvågning af indhold til sociale
medier
Færdigheder:
- producere indhold i form af tekst, grafik, animation, foto og video til digitale
kommunikationsløsninger
Udmønter sig i:
De studerende producerer indhold til webshoppen og udvalgte sociale medier.
Webshoppen og de sociale medier overvåges ved hjælp af analytics.
Forretning:
Fagområdet indeholder forretningsmodeller, dataforståelse, virksomhedens
eksistensgrundlag og multimediedesignerens rolle i værdikæden.
Viden:
- juridiske og etiske guidelines i forbindelse med digitale kommunikations- og
e-handelsløsninger
Færdigheder:
- anvende teorier, metoder og værktøjer til digital markedsføring
- digital forretningsforståelse og e-handel med fokus på data-dreven
markedsføring
Udmønter sig i:
De studerende udvikler en e-handelsløsning, der lever op til e-handelslovens krav.
De arbejder med digital markedsføring og forretningsforståelse i form af adwords og
analytics data.
Teknologi:
Fagområdet indeholder forståelse og udforskning af teknologier, der indgår i digitale
medieprodukter og produktion til digitale medier.
Færdigheder:
- anvende og implementere nye teorier og teknologier i forbindelse med design
og udvikling af digitale kommunikationsløsninger
Udmønter sig i:
De studerende arbejder med eksempelvis 360* produktvisning, cinemagraphs og
lignende i forbindelse med design af webshop samt SoMe produktion. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Teamet er bygget op omkring en case-opgave, som den studerende løbende
arbejder med. Fire dage om ugen er der undervisning 4-5 lektioner. Der veksles
mellem oplæg, øvelser, diskussioner, tutorials o.lign. De studerende deltager aktivt
med præsentationer, feedback m.v.. Ud over den skemalagte undervisning, vil de
studerende have hjemmearbejde i form af videotutorials, artikler/læsestof, øvelser
samt løsning af temaets case-opgave.
Afleveringer og feedback
Projektet afsluttes med præsentation af den digitale løsning samt dokumentation for
udviklingen af denne. Godkendt aflevering via wiseflow er en bunden forudsætning
for at komme til eksamen. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forudsættes at den studerende har domæne og webhotel til rådighed samt
abonnement på Adobe CC. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeEksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-4 studerende.
Projektarbejdet skal være problemorienteret, dvs. at case-opgaven skal formuleres som et problem. Projektet skal være tværfagligt og dække fagområderne brugergrænsefladeudvikling, brugeroplevelser, indholdsproduktion, forretning samt teknologi. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
Vælg en af følgende fire hovedopgaver:
1. Webfeature (website, video, SoMe)
2. Indholdsmarkedsføring (micro-site, SoMe, evt. nyhedsbrev)
3. E-handel (webshop, nyhedsbrev, evt. SoMe)
4. Re-design (website, evt. SoMe, evt. nyhedsbrev)
Udvælg og anvend teori, metoder og værktøjer fra valgfagets fire temaer.
Case
Casen skal baseres på kundens problem og er dermed udgangspunkt og det styrende for jeres arbejde.
I vælger selv jeres case.
Casen skal være virkelig – en eksisterende kunde skal have et autentisk behov.
Casen kan være fiktiv – I behøver ikke nødvendigvis at have et samarbejde med kunden.
Opgaven (teori, metode og værktøj fra valgfaget) er måden, I vælger at løse casen på.
Projektet (case og opgave) skal godkendes af en vejleder.
Se forslag til cases sidst i dokumentet.FormkravRapporten må have et omfang på maksimalt 18 normalsider for 2 gruppemedlemmer plus 3
normalsider pr. gruppemedlem der ud over (15 sider for en, 18 for to, 21 for tre, 24 for fire).
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter. Diagrammer og grafer tæller hver 500 anslag. Screenshots, illustrationer og fotos tæller ikke med.
Forsiden skal indeholde:
Projektets titel, navne på deltagere, semester/årstal.
Fra forsiden linkes der til de digitale løsninger (fx site, SoMe og procesvideo).
Procesvideoen er en video på max tre minutter, der dokumenterer en udvalgt del af
designprocessen (fx en redigeret screencast af arbejdsprocessen i et digitalt værktøj).Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed· Præsentation (5 min. pr studerende)
· Eksamination (20 min. pr studerende)
· Votering og meddelelse af karakterer (5 min. pr studerende)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt,
dokumentationsrapport, præsentation og eksamination.Frist for afleveringEksamensprojektet afleveres som pdf i Wiseflow.
Ved for sen aflevering, vil opgaveløsningen blive afvist, og man vil have brugt et
eksamensforsøg.
På faget T09: E-handel (Digitalt Design og Indhold) (DA) modtager du 62 timers undervisning, hvilket svarer til 82 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.