Copenhagen School of Design and Technology

da

Internet of Things - IoT projekt 1

2022/2023
Engelsk titel
Internet of Things - IoT project 1
Uddannelse
IT-teknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
2 uger
Ects
6
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3274106
Fag- /modulansvarlig
Nikolaj Andersson Nielsen
Malene Hasse
Kevin Lindemark Holm
  • Formål og læringsmål

    De studerende skal arbejde i en kombination af 3 fag; Indlejrede Systemer, Programmering og Virksomhedsfaget. Målet er at skabe et så virkelighedsnært projekt som muligt med udgangspunkt i en virksomhedscase.

    Viden

    Indlejrede systemer 1:
    - Kommunikations- og Interfaceteknik generelt samt hvorledes de anvendes i udvalgte løsninger
    - Elektroniske moduler i overblik samt hvorledes udvalgte moduler er opbygget
    - Protokoller inkl. kommunikationsprotokoller, deres opbygning samt hvori forskelle og anvendelsesmuligheder er.
    - Internet of Things-teknikker, generelt om opbygningen, og i mere detaljer udvalgte løsninger
    - Teknisk matematik anvendt inden for fagområdet til forståelse af elektronik og/ eller kommunikation
    - Operativsystemer, deres særkende og anvendelse
    - Signalhåndtering i en generel forståelse samt forstå hvorledes det anvendes og indgår i løsninger

    Programmering 1:
    - Programmeringsteknik i forskellige typer af sprog
    - Algoritmer og designmønstre overordnet og i tilhør til de valgte programmeringssprog.

    Virksomhed 1:
    Viden
    - Projektstyring i forbindelse med udviklingsprojekter inden for IT
    - Kvalitets- og ressource styring som del af et udviklingsprojekt og som del af styringen af vedligeholdelse af IT drift.

    Færdigheder

    Indlejrede systemer 1:
    - Udvælge, tilpasse og anvende indlejrede systemer og komponenter i sikre og bæredygtige løsninger.
    - Opbygge og anvende testsystemer - Dokumentere og formidle opgaver og løsninger med anvendelse af indlejrede komponenter og systemer.

    Programmering 1:
    - Anvende værktøjer og udstyr i forbindelse med design, udvikling og test af programmer
    - Dokumentere, formidle og supportere programmeringsrelaterede løsninger i forbindelse med interne og kundevendte relationer
    - Vurdere og udvælge simple algoritmer til løsning af konkrete problemstillinger.

    Virksomhed 1:
    - Kommunikere skriftligt og mundtligt til såvel fagpersoner som til kunde

    Kompetencer

    Indlejrede systemer 1:
    - Håndtere analyse, behovsafdækning, design, udvikling og test af sikre indlejrede og bæredygtige
    løsninger
    - Håndtere analyse, diagnosticering, test og service af den teknologi, der indgår i arbejdet med elektroniske systemer under hensyntagen til økonomi-, miljø- og kvalitetskrav.
    - Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for fagområdet.

    Programmering 1:
    - Tilegne sig færdigheder og ny viden inden for programmering
    - Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i teams
    - Håndtere design, udvikling og test af større løsninger i et tværfaglig samarbejde.

    Virksomhed 1:
    - Håndtere kundeopgaver med henblik på omsætte kundebehov til sikre løsninger
    - Håndtere planlægning og styre egne tekniske opgaver, samt indgå i projekter

  • Undervisningsform
    I projektperioden arbejdes der teambaseret, med udgangspunkt i en virksomhedscase.
    Som indledning til selve projektperioden på 14 dage, vil der blive undervist i relevante elementer der kommer til at indgå i projektperioden.
  • Samarbejdsfag/modul(er)
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Godkendt KEAs ITT loddekursus.
    Makerlab grundkursus.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Se PC krav ved semesterstart.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal aktivt deltage i hele projektarbejdet.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    De studerende skal udarbejde et IoT-projekt i grupper og aflevere en fælles grupperapport herom. Rapportomfang vil fremgå af projektbeskrivelsen. De studerende fremlægger projektet gruppevis, og efterfølgende bliver de eksamineret individuelt med udgangspunkt i rapporten og præsentation af projektet med intern censur.

    Detaljeret beskrivelse af eksamen og projekt vil fremgå af projektbeskrivelsen, som udleveres ved projektstart.

    Den studerende har 3 forsøg, og karakteren gives efter 7-trins skalaen.
    Opgavetype
    Projektrapport og fysisk demonstrerbar prototype.
    Formkrav
    Se projektbeskrivelse der udleveres ved projektstart.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 4-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
45
timers undervisning
119
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Internet of Things - IoT projekt 1 modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, projektarbejde, klasseundervisning, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, forberedelse til prøve, øvelser, værksted.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.