Indlejrede Systemer 1
2022/2023- Formål og læringsmål
De studerende bekendt med hvilke elektroniske komponenter vores "smarte" verden består af. På første semester i indlejrede systemer vil du få den grundlæggende elektronisk forståelse, og en basal evne til at kunne sammensætte elektroniske komponenter til funktionelle systemer.
Viden- Kommunikations- og Interfaceteknik generelt samt hvorledes de anvendes i udvalgte løsninger
Færdigheder
- Elektroniske moduler i overblik samt hvorledes udvalgte moduler er opbygget
- Protokoller inkl. kommunikationsprotokoller, deres opbygning samt hvori forskelle og anvendelsesmuligheder er.
- Internet of Things-teknikker, generelt om opbygningen, og i mere detaljer udvalgte løsninger
- Teknisk matematik anvendt inden for fagområdet til forståelse af elektronik og/ eller kommunikation- Udvælge, tilpasse og anvende indlejrede systemer og komponenter i sikre og bæredygtige løsninger.
Kompetencer
- Opbygge og anvende testsystemer
- Dokumentere og formidle opgaver og løsninger med anvendelse af indlejrede komponenter og systemer.- Håndtere analyse, behovsafdækning, design, udvikling og test af sikre indlejrede og bæredygtige
løsninger
- Håndtere analyse, diagnosticering, test og service af den teknologi, der indgår i arbejdet med elektroniske systemer under hensyntagen til økonomi-, miljø- og kvalitetskrav.
- Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for fagområdet. - Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, individuelt arbejde og projektarbejde i mindre grupper og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn bunden forudsætning for at blive indstillet til 1.års eksamen er, at den studerende har afleveret minimum 70% af de obligatoriske opgaver i faget Indlejrede Systemer 1.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetype2. semester afsluttes med 1. års eksamen.
I skal udarbejde en skriftlig opgave, som indeholder 2 tekniske fag efter eget valg samt faget Virksomhed.
De to tekniske fag, som ikke indgår i projektet, vil blive eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen.
I projektet skal I finde en virksomhed (kunde), hvor I kan lave en IT optimering eller ny IT udvikling inden for de relevante områder, som I aftaler med virksomheden. I skal bruge de metoder/værktøjer, som I har arbejdet med i de relevante fag og tværfaglige projekter i 1. og 2. semester.
Projektet laves i grupper på 2-5 studerende. Alternative gruppestørrelser skal aftales med underviserne.
Start med at danne jeres gruppe og få lavet en gruppekontrakt, tydeliggør jeres styrker og svagheder i teamet ved hjælp af eks. Belbin. Gør brug af jeres netværk til at finde en samarbejdsvirksomhed.
Når I har fundet en virksomhed, som I kan arbejde sammen med, skal I lave en kort beskrivelse af problemstillingen samt skrive hvilke 2 tekniske fag, der indgår i projektet og angive hvilken virksomhed i samarbejder med.
I laver jeres egne grupper.
Grupperne består af 2-5 studerende. I skal oplyse gruppemedlemmer til Malene på mail.
Beskrivelse af eksamen
Hele gruppen:
Præsentation af projektet 10. min
Visning af løsning 5. min
Evt. Spørgsmål til projekter. 20 - 30. min
Individuelt:
Kun en studerede til stede
Individuelle spørgsmål 15-20. min
Votering 5. min
Karakter 5. min
Alle studerende i gruppen skal møde til det først angivet tidspunkt i eksamensplanen.
Eksamenen gennemgang er som følger:
Hver gruppe skal lave og præsentere en PowerPoint præsentation over projektet. Præsentationen må skal være på max 10. min. Derefter stiller vi spørgsmål til projektet. Derefter er der individuelle spørgsmål i de 2 tekniske fag, som ikke indgår i projektet. Her er der kun én studerende tilstede. Inden eksamen skal I give besked til Malene om i hvilken rækkefølge i ønsker at blive eksamineret i.
Præcise datoer bliver tilgængelig i løbet af semesteret.
Tidsplan xx.xx.20xx Introduktion til 1. års projekteksamen
xx.xx.20xx Indmeldelse af gruppemedlemmer til Malene
(malh@kea.dk)
xx.xx.20xx Beskrivelse af problemstilling, tekniske fag der
indgår i projektet og samarbejdsvirksomhed. I
Fronter.
xx.xx.20xx Senest godkendelse af jeres projekt.
Uge xx Eksamensspørgsmål til tekniske fag der ikke
indgår i rapporterne lægges Fronter.
xx.xx.20xx Besked til Malene (malh@kea.dk) om hvilken
rækkefølger I ønsker at blive eksamineret i.
Uge xx + xx Projektarbejde
xx.xx.20xx Aflevering af rapporten i Wiseflow kl. 20.00
Uge xx Forberedelse til eksamen
Uge xx Mundtlig eksamen
Spørgsmål? Spørg en af jeres underviser, eller mail til malh@kea.dkFormkravOmfang:
To studerende afleverer 12 - 14 sider
Tre -fire studerende afleverer 15 - 21 sider
Fem studerende afleverer 22 - 28 sider
Rapporten skal skrives i rapportskabelonen. En standardside er på 2.400 anslag inkl. mellemrum
Afleveringen består af: En rapport i pdf-format, sendt til Wiseflow til tiden. Rapport og bilag skal være et samlet dokument
Indleveringsdato og klokkeslæt: Aflevering af rapporten er den xx.xx.20xx kl. 20 i Wiseflow. Hvis I afleverer for sent, vil I have brugt 1. eksamensforsøg, og I vil skulle til re-eksamen. Re-eksamensdatoer kan se i eksamensplanen i Fronter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingVi giver en samlet karakter på baggrund af rapporten, den mundtlige præsentation og individuelle besvarelser af spørgsmål.
Rapport, mundtlig præsentation og spørgsmål til gruppen vægtes med 50%.
Besvarelse af individuelle spørgsmål vægtes med 50%. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Se litteraturliste udleveret ved studiestart
På faget Indlejrede Systemer 1 modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, øvelser i labs/værksteder, tværfaglig projektorganiseret undervisning, peer-review.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, gruppearbejde, video, projektarbejde, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.