Indlejrede Systemer 1 (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
De studerende bekendt med hvilke elektroniske komponenter vores "smarte" verden består af. På første semester i indlejrede systemer vil du få den grundlæggende elektronisk forståelse, og en basal evne til at kunne sammensætte elektroniske komponenter til funktionelle systemer.
Viden- Kommunikations- og Interfaceteknik generelt samt hvorledes de anvendes i udvalgte løsninger
Færdigheder
- Elektroniske moduler i overblik samt hvorledes udvalgte moduler er opbygget
- Protokoller inkl. kommunikationsprotokoller, deres opbygning samt hvori forskelle og anvendelsesmuligheder er.
- Internet of Things-teknikker, generelt om opbygningen, og i mere detaljer udvalgte løsninger
- Teknisk matematik anvendt inden for fagområdet til forståelse af elektronik og/ eller kommunikation- Udvælge, tilpasse og anvende indlejrede systemer og komponenter i sikre og bæredygtige løsninger.
Kompetencer
- Opbygge og anvende testsystemer
- Dokumentere og formidle opgaver og løsninger med anvendelse af indlejrede komponenter og systemer.- Håndtere analyse, behovsafdækning, design, udvikling og test af sikre indlejrede og bæredygtige
løsninger
- Håndtere analyse, diagnosticering, test og service af den teknologi, der indgår i arbejdet med elektroniske systemer under hensyntagen til økonomi-, miljø- og kvalitetskrav.
- Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for fagområdet. - Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, individuelt arbejde og projektarbejde i mindre grupper og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn bunden forudsætning for at blive indstillet til 1.års eksamen er, at den studerende har afleveret minimum 70% af de obligatoriske opgaver i faget Indlejrede Systemer 1.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetype2. semester afsluttes med 1. års eksamen, der dækker alle de fag, som I har haft i 1. og 2. semester.
I skal udarbejde en skriftlig opgave, som indeholder 2 tekniske fag efter eget valg samt faget Virksomhed.
De to tekniske fag, som ikke indgår i projektet, vil blive eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen.
I projektet skal I finde en virksomhed (kunde), hvor I kan lave en IT optimering eller ny IT udvikling inden for de relevante områder, som I aftaler med virksomheden. I skal bruge de metoder/værktøjer, som I har arbejdet med i de relevante fag og tværfaglige projekter i 1. og 2. semester.
Projektet laves i grupper på 2-4 studerende. Alternative gruppestørrelser skal aftales med underviserne.
Start med at danne jeres gruppe og få lavet en gruppekontrakt, tydeliggør jeres styrker og svagheder i teamet ved hjælp af eks. Belbin. Gør brug af jeres netværk til at finde en samarbejdsvirksomhed.
Når I har fundet en virksomhed, som I kan arbejde sammen med, skal I lave en kort beskrivelse af problemstillingen samt skrive hvilke 2 tekniske fag, der indgår i projektet og angive hvilken virksomhed i samarbejder med.
I laver jeres egne grupper.
Grupperne består af 2-4 studerende. I skal oplyse gruppemedlemmer til Malene på mail.
Beskrivelse af eksamen
Hele gruppen:
Præsentation af projektet 10. min
Visning af løsning 5. min
Evt. Spørgsmål til projekter. 20 - 25. min
Individuelt:
Kun en studerede til stede
Individuelle spørgsmål 15-20. min
Votering 5. min
Karakter 5. min
Alle studerende i gruppen skal møde til det først angivet tidspunkt i eksamensplanen.
Eksamenen gennemgang er som følger:
Hver gruppe skal lave og præsentere en PowerPoint præsentation over projektet. Præsentationen må skal være på max 10. min. Derefter stiller vi spørgsmål til projektet. Derefter er der individuelle spørgsmål i de 2 tekniske fag, som ikke indgår i projektet. Her er der kun én studerende tilstede. Inden eksamen skal I give besked til Malene om i hvilken rækkefølge i ønsker at blive eksamineret i.
Præcise datoer bliver tilgængelig i løbet af semesteret.
Tidsplan xx.xx.20xx Introduktion til 1. års projekteksamen
xx.xx.20xx Indmeldelse af gruppemedlemmer til Malene
(malh@kea.dk)
xx.xx.20xx Beskrivelse af problemstilling, tekniske fag der
indgår i projektet og samarbejdsvirksomhed. I
Fronter.
xx.xx.20xx Senest godkendelse af jeres projekt.
Uge xx Eksamensspørgsmål til tekniske fag der ikke
indgår i rapporterne lægges Fronter.
xx.xx.20xx Besked til Malene (malh@kea.dk) om hvilken
rækkefølger I ønsker at blive eksamineret i.
Uge xx + xx Projektarbejde
xx.xx.20xx Aflevering af rapporten i Wiseflow kl. 20.00
Uge xx Forberedelse til eksamen
Uge xx Mundtlig eksamen
Spørgsmål? Spørg en af jeres underviser, eller mail til malh@kea.dkFormkravOmfang:
To studerende afleverer 10 - 14 sider
Tre studerende afleverer 15 - 21 sider
Fire studerende afleverer 21 - 28 sider
Rapporten skal skrives i rapportskabelonen. En standardside er på 2.400 anslag inkl. mellemrum
Afleveringen består af: En rapport i pdf-format, sendt til Wiseflow til tiden. Rapport og bilag skal være et samlet dokument
Indleveringsdato og klokkeslæt: Aflevering af rapporten er den xx.xx.20xx kl. 20 i Wiseflow. Hvis I afleverer for sent, vil I have brugt 1. eksamensforsøg, og I vil skulle til re-eksamen. Re-eksamensdatoer kan se i eksamensplanen i Fronter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingVi giver en samlet karakter på baggrund af rapporten, den mundtlige præsentation og individuelle besvarelser af spørgsmål. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Titel: Make: Encyclopedia of Electronic Components Volume 1
Forfatter(e): Maker Media, Inc
Forlag: O’Reilly
Udgave: 1. udgave 2012
Sprog: Engelsk
ISBN-13: 9781449333898
På faget Indlejrede Systemer 1 (DA) modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, øvelser i labs/værksteder, tværfaglig projektorganiseret undervisning, peer-review.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, gruppearbejde, video, projektarbejde, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.