Grafisk konceptudvikling (DA)
2020/2021- Formål
Viden
● Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for konceptudvikling.
Færdigheder
● Skal have udviklingsbaseret viden om teori og metode inden for udvikling og design af koncepter i relation til erhvervets og fagområdets praksis.
● Skal have udviklingsbaseret viden om teori og metode inden for udvikling og design af kommunikationsprodukter i relation til erhvervets og fagområdets praksis.● Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger, samt opstille og vælge koncepter.
Kompetencer
● Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber og udforme løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere.
● Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger, samt opstille og vælge kommunikationsløsninger.
● Skal kunne formidle og kommunikere løsningsforslag herunder anvende brancherelaterede fagudtryk og terminologi
● Skal kunne formidle og kommunikere løsningsforslag, herunder anvende brancherelaterede fagudtryk og terminologi.● Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til konceptudvikling.
● Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer med kommunikation. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input den første del af dagen, og med vægt på projektarbejde og øvelser den sidste halvdel af dagen. Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.De studerende arbejder individuelt igennem forløbet.
Afleveringer og feedback:Ved afslutningen af modulet afleverer den studerende det færdige . - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig synopsis
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale på USB + i print.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.Opgavetype2. semesters Synopsisprøve er med ekstern censur. Perioden for synopsisprøven begynder med udlevering af 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner. Den studerende vælger èt af de tre emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori for her igennem at udarbejde en synopsis og afslutte med en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Rammen for prøven uploades på Fronter. Rammen definerer de overordnede krav. På første dag i perioden for synopsisprøven bliver emnerne for prøven offentliggjort.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt produktløsning/prototype. Den skriftlige del af synopsisprøven skal have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivningBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, produktløsning / prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen i synopsen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semesters Synopsisprøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail
På faget Grafisk konceptudvikling (DA) modtager du 50 timers undervisning, hvilket svarer til 66 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.